روش‌های ساده گرمایش منزل در فصل سرما

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 5 دقیقه

روش‌های ساده گرمایش منزل در فصل سرما

برای گرم کردن خانه روش‌های زیادی وجود دارد و از وسایل گرمایشی زیاد مانند بخاری، شوفاژ، شومینه، پکیج، هیتر و... استفاده می‌کنند. اما همیشه امکان استفاده از همه این وسایل در خانه‌ها وجود ندارد و شما گاهی ترجیح می‌دهید سریع‌ترین و راحت‌ترین راه را برای گرم کردن خانه انتخاب کنید. در این مقاله قصد داریم ساده‌ترین راه‌ها و روش‌های گرم کردن خانه را به شما معرفی کنیم. برای این کار همه روش‌ها را معرفی خواهیم کرد تا شما بتوانید در نهایت براساس شرایط خود ساده‌ترینشان را انتخاب کنید. اگر شما هم علاقمند به کسب اطلاعات بیشتر درباره این موضوع هستید و به دنبال ساده‌ترین راه برای گرم کردن خانه می‌گردید، با ما تا انتهای این مطلب از وبسایت مه سنتر همراه باشید.

انواع وسایل گرمایشی

برای گرم کردن خانه می‌توانید از انواع وسایل گرمایشی زیر استفاده کنید:

بخاری گازی

بخاری گازی یکی از قدیمی‌ترین وسایل گرمایشی است که هم اکنون هم از آن استفاده می‌کنند. از زمانی که لوله‌کشی گاز در سرتاسر ایران رواج پیدا کرد، استفاده از بخاری گازی هم رایج شد. تا قبل از آن مردم از بخاری‌های نفتی استفاده می‌کردند. این بخاری‌ها برای اینکه از نظر اقتصادی برای مردم به صرفه بودند، به سرعت رایج شدند. درحال حاضر بخاری‌های گازی به دو دسته با دودکش و بدون دودکش تقسیم می‌شوند و در اندازه‌های مختلف در بازار می‌توانید پیدایشان کنید. برای محیط‌های کوچک باید بخاری کوچک تهیه کنید و طبیعتا برای محیط‌های بزرگ باید از بخاری بزرگ استفاده کنید. استفاده از بخاری برای تامین گرمای خانه راه حل ساده و ارزانی است. فقط باید حواستان به ایمنی باشد. اگر از بخاری دودکش دار استفاده می‌کنید حتما باید از پشت بام چک کنید که مسیر دودکش باز باشد و شلنگ نیز نشتی نداشته باشد.

بخاری برقی

بخاری برقی

وسیله ساده دیگری که می‌توانید برای گرمایش خانه از آن استفاده کنید، بخاری برقی است. همانطور که از عنوانش مشخص است منبع تامین انرژی این وسیله برق است. بخاری برقی به انواع مختلفی همچون فن دار، بدون فن و تابشی  تقسیم می‌شود. بخاری‌های برقی معمولا ترموستات دارد که یعنی هنگام گرم شدن خانه خود به خود خاموش می‌شود. برای استفاده از این وسیله لازم به چیدن تدابیر خاصی نیست و بنابراین باید آن را ساده‌ترین راه برای گرم کردن خانه دانست. استفاده از بخاری یا هیتر برقی را باید راحت‌ترین و کم خطرترین وسیله گرمایشی دانست.  انواع اقسام هیترها و بخاری‌های برقی در بازار وجود دارد که هیتر برقی پارس خزر یکی از بهترین و مقرون به صرفه‌ترین آنهاست. البته بخاری برقی میدیا نیز گزینه محبوبی در بازار محسوب می‌شود.

حرارت مرکزی

راه بعدی برای گرم کردن خانه استفاده از حرارت مرکزی است. حرارت مرکزی گرمای مورد نیاز برای کل ساختمان را در فصل سرما تامین می‌کند. در بیشتر ساختمان‌های بزرگ از این روش استفاده می‌شود و حرارت تولید شده توسط یک سیال از طریق مواردی همچون شوفاژ، فن کویل های زمینی، یونیت هیتر و کنوکتور در ساختمان پخش می‌شود. اگر از ابتدا در ساختمانی زندگی می‌کنید که به سیستم حرارت مرکزی مجهز است، استفاده از این روش گرمایشی شما را به دردسر نمی‌اندازد اما در صورتی که بخواهید از ابتدا این سیستم را در ساختمان خود پیاده کنید نسبت به دیگر روش‌ها مثلا استفاده از بخاری برقی زمان بیشتری می‌برد و سخت‌تر است.

شومینه

شومینه

روش بعدی گرم کردن خانه با شومینه است. استفاده از شومینه را باید یکی از مدرن‌ترین روش‌های گرمایشی دانست که هم لوکس‌تر است و هم دکوراتیوتر از روش‌های دیگر است. درواقع می‌توان آن را با هر دکوری استفاده کرد. معمولا در خانه‌های مسکونی بزرگ و ویلاها از این روش استفاده می‌شود. اما استفاده از شومینه برای گرم کردن محیط خانه معایبی هم دارد. برای مثال برای گرم کردن یک خانه بزرگ فقط نمی‌توان از شومینه استفاده کرد و باید در کنارش یک وسیله گرمایشی دیگر هم قرار دارد و این باعث می‌شود هزینه‌های خانوار بالا برود. مشکل بعدی این است که استفاده از شومینه به اندازه وسایل دیگری همچون بخاری برقی و هیتر آسان نیست و درواقع نمی‌توانیم آن را به عنوان یک راه ساده معرفی کنیم. همچنین از آنجایی که این وسیله با گاز کار می‌کند ممکن است با مشکلاتی همچون نشتی گاز و... نیز مواجه شوید.

اسپیلت

روش ساده بعدی استفاده از اسپیلت است. این وسیله اگرچه قیمت بالاتری نسبت به روش‌های دیگر دارد اما بسیار ساده است. کافی اسپیلت را خریداری و روشن نمایید. اسپیلت‌ها می‌توانند همه خانه را گرم کنند و معمولا انرژی خود را از طریق برق و آب تامین می‌نمایند. آب گرم مورد نیاز اسپیلت را هم از طریق پکیج و هم از طریق موتور خانه می‌توایند تامین کنید.

گرمایش از کف در ساختمان

یک راه دیگر برای گرم کردن خانه استفاده از سیستم گرمایش از کف است که باید آن را یک راه به صرفه و بهینه دانست. این سیستم یک روش رایج در کشورهای آمریکایی و اروپایی برای گرم کردن خانه است و در ایران هم برخی از ساختمان‌ها از این روش استفاده می‌کنند. اما از آنجایی که برای فراهم کردن این نوع گرمایش باید زمان و هزینه بیشتری صرف شود، نمی‌توان آن را ساده‌ترین راه برای گرمایش خانه دانست.

گرمایش از طریق رادیاتور قرنیزی

گرمایش از طریق رادیاتور قرنیزی

راه گرمایشی آخری که باید در این مطلب به آن اشاه کنیم، استفاده از رادیاتور قرنیزی است. این نوع رادیاتور را می‌توان یک جایگزین بسیار خوب برای رادیاتورهای شوفاژی دانست. معمولا رادیاتورها را نمی‌توان با همه دکوراسیون‌ها همخوانی ندارد و شاید عیب آن را باید همین موضوع دانست. هنگامی که خراب می‌شوند که تعمیر آنها نسبت به دیگر وسایل گرمایشی سخت‌تر خواهد بود. بنابراین به هیچ عنوان نمی‌توان آن را در دسته روش‌های ساده گرمایشی قرار دارد. البته باید گفت از نظر توزیع گرما و کم خطر بودن این رادیاتور یکی از بهترین روش‌هاست.

پنل های خورشیدی

روش آخر برای تامین گرمایش خانه، استفاده از پنل خورشیدی است. درواقع این پنل‌ها رادیاتورهایی هستند که انرژی خود را از خورشید تامین می‌کنند. این روش برای مناطق سردسیری و کم آفتاب بسیار مناسب است اما نمی‌توان آن را یکی از روش‌های رایج و ساده برای تامین گرمای خانه دانست.

ساده ترین روش برای تامین گرمایش خانه چیست؟

در این مقاله انواع روش‌هایی که می‌توان برای گرم کردن خانه از آن استفاده کرد را به شما معرفی کردیم اما استفاده از همه آنها ساده‌ نیست. برای زمان‌هایی که می‌خواهید در کوتاه‌ترین زمان ممکن و با راحت‌ترین روش‌‌ها خانه گرم کنید بهتر است به سراغ شوفاژ برقی، بخاری و هیتر برقی بروید. مثلا شوفاژ برقی میدیا می‌تواند انتخاب خوبی باشد. در این روش نیازی نیست هیچ کار خاصی جز روشن کردن این وسیله انجام دهید. شما برای گرم کردن خانه خود از چه روشی استفاده می‌کنید؟ درباره آن با ما و دیگر خوانندگان حرف بزنید تا دیگران هم از تجربیات شما استفاده کنند. امید است این مطلب برایتان مفید بوده باشد و بتوانید از آن استفاده کنید.


محصولات مرتبط