همه چیز درباره سرخ کن برقی

همه چیز درباره سرخ کن برقی

سرخ‌کن برقی یکی از لوازم آشپزخانه است که اکثر خانواده‌های ایرانی از آن استفاده می‌کنند. با این وسیله خصوصا اگر از نوع بدون روغتش باشد می‌توانید غذاهای بسیار خوشمزه‌ای مانند سیب‌زمینی، سوخاری، مرغ سرخ شده و... را به صورت سالم تهیه کنید.

از آنجایی که این وسیله بسیار پرکاربرد است و برای اینکه خراب نشود باید به خوبی از آن نگهداری کنید. در این مقاله قصد داریم همه چیز را درباره سرخ‌کن برقی بررسی کنیم. اگر شما هم علاقمند به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید و دوست دارید بدانید چگونه می‌توانید بهتر از سرخ‌کن خود نگهداری کنید؛ با ما تا انتهای این مطلب از وبسایت مه سنتر همراه باشید.

انواع سرخ‌کن برقی

به‌طورکلی سرخ‌کن برقی را می‌توان به دو نوع معمولی و بدون روغن تقسیم کرد که در ادامه بیشتر درباره این دو نوع توضیح خواهیم داد.

راهنمای استفاده از سرخ کن معمولی

نمونه سرخ‌کن معمولی را حتما در اغذیه فروشی‌ها و بسیاری از خانه‌ها دیده می‌شود. این وسیله یک کاسه و یک سینی آبکشی دارد و هنگام استفاده از آن باید مقدار زیاد روغن مصرف کنید. برای استفاده از این وسیله باید غذاها را داخل روغنی با دمای 120 تا 180 درجه قرار دهید تا سرخ شود. از آنجایی که این دستگاه روغن زیادی مصرف می‌کند، ممکن است غذاهایی که با آن درست می‌کنید به سلامتی‌تان آسیب بزند. بنابراین مدل‌های جدید سرخ‌کن که روانه بازار می‌شوند، بدون روغن هستند.

راهنمای استفاده از سرخ کن بدون روغن

اما نوع دیگری از سرخ‌کن‌ها که از نظر سلامتی بهتر از نوع اول هستند؛ سرخ‌کن بدون روغن نام دارند. سیستم گرم کردن غذا در این دستگاه مانند فرهای فن‌دار عمل می‌کند. یعنی گرما به همه جای ظرف به صورت یکسان مانند گرمای هوا انتقال پیدا می‌کند. این نوع سرخ‌کن غذای بسیار سالم‌تری به شما می‌دهد و روغن بسیار کمتری هم مصرف می‌کند.

در سرخ کن بدون روغن سبدهای سوراخ‌داری وجود دارد که هوای گرم به خوبی در آن جریان پیدا می‌کند و باعث می‌شود همه جای غذا به خوبی پخته شود. برای اینکه غذایتان بهتر بپزد می‌توانید چند بار آن را برگردانید. روش نگهداری از سرخکن بدون روغن هم فرقی با نوع قبلی ندارد. در ادامه بیشتر درباره روش‌های نگهداری از سرخ‌کن حرف خواهیم زد.

نکات مهم هنگام نگهداری از سرخ کن

نکات مهم هنگام نگهداری از سرخ کن

  • یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید هنگام استفاده از سرخ‌کن رعایت کنید، استفاده از روغن سرخ کردنی مرغوب است. بهتر است تا جایی که می‌توانید غذاهای یخ‌زده و آب‌دار را درون سرخ‌کن نریزید.
  • اگر هم می‌خواهید یک غذا با آب زیاد را در سرخ‌کن قرار دهید، در ابتدای امر باید دمای دستگاه را برده تا فرایند تبخیر زودتر انجام شود.
  • ابتدا اجازه دهید فرایند سرخ شدن کامل انجام شود و سپس به آن نمک اضافه کنید. در غیر این صورت امکان کف کردن و سرریز شدن روغن وجود دارد‌.
  • روغن کمی در سرخ‌کن بریزید و هنگام پخت غدا چند بار آن را جابه‌جا کنید تا بهتر بپزد.
  • پس از اتمام کار کاسه سرخ‌کن را خارج نمایید و پس از سرد شدن روغن و مواد اضافی را از آن خارج کرده و تمیزش کنید.
  • یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید بدانید این است که هرگاه سرخ‌کن را شسته‌اید، حتما باید اجازه دهید کاملا خشک شود و سپس برای استفاده مجدد از آن استفاده کنید.
  • همچنین در هر بار استفاده باید فیلتر دستگاه را بررسی نمایید تا در صورتی که نیاز به تعویض دارد، تعویش کنید
  • دستگاه سرخ‌کن را به هیچ عنوان در نزدیکی یخچال، پرده و پارچه قراز ندهید زیرا در صورت بروز هرگونه اتفاقی ممکن است به حادثه‌ای بزرگ‌تر منجر شود.

آموزش روش صحیح راه‌اندازی سرخ‌کن

پس از خریداری سرخ‌کن اولین کاری که باید انجام دهید جدا کردن برچسب‌های دستگاه است. سپس جای مناسبی برای دستگاهتان انتخاب کنید. بهتر است سرخ‌کن ۲۰ سانتی‌متر از دیوار و وسایل دیگر فاصله داشته باشد.

در مرحله بعدی تنظیما اولیه را انجام داده و یا از تنظیمات پیش فرض انتخاب کنید. سپس خوراکی مورد نظر خود را داخل کاسه دستگاه بریزید. فقط توجه داشته باشید که هیچگاه بیشتر از حجم که کاسه دستگاه دارد در آن خوراکی نریزید.

در مرحله آخر هم تایمر را فعال کرده و دکمه استارت را بزنید. بالافاصله پس از اینکه کارتان با دستگاه تمام شد آن را از برق خارج‌کنید

روش تميز کردن سرخ کن

روش تميز کردن سرخ کن

برای تمیز کردن سرخ‌کن برقی باید مراحل زیر را طی نمایید:

  • در مرحله اول باید دو شاخه سرخ‌کن را از برق جدا کنید و حواستان باشد که دستگاه کاملا سرد شده باشد.
  • در مرحله بعدی باید حتما تمام قطعاتی که جدا می‌شوند مثلا سینی، سبد، فیلتر و... را از سرخ‌کن جدا کنید و با آب داغ شستشو دهید. سعی کنید به‌طور کامل چربی‌ها را از بین ببرید.
  • اجازه دهید تا قطعات شسته شده خشک شوند و بدنه سرخ‌کن را هم با دستمال مرطوب تمیز کنید. در این مرحله باید تمام قطعاتی که غیرقابل شستشو هستند را تمیز کنید و نگذارید چربی رویشان باقی بماند.
  • مرحله بعدی تمیز کردن المنت‌های سرخ‌کن است. اگر برایتان سخت است که با پارچه آنها را تمیز کنید می‌توانید از فرچه مخصوصش استفاده نمایید.

معرفی بهترین سرخ‌کن‌های بازار

معرفی بهترین سرخ‌کن‌های بازار

در ادامه سه مدل از بهترین مدل‌های سرخ‌کن موجود در بازار را به شما معرفی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

سرخ کن فیلیپس

برند فیلیپس سرخ‌کن‌های متنوعی را وارد بازار کرده است که جدیدترین مدل‌هایش برای سرخ کردن موادغذایی نیازی زیادی به روغن ندارند. مثلا مدل VIVA  یکی از جدی‌ترین مدل‌های سرخ‌کن فیلیپس است که با مصرف مقدار کمی روغن غذاها را با کیفیت مدل‌های قدیمی سرخ‌کن که روغن زیادی مصرف می‌کردند؛ سرخ می‌کند با این تفاوت که بسیار از مدل‌های قدیمی سالم‌تر است. سرخ‌کن جدید دیگر این برند مدل HD9200  است که تا 80 درصد در مصرف روغن صرفه‌جویی می‌کند. اگر قصد خرید سرخ کن فیلیپس را دارید، این مدل‌ها گزینه‌های خوبی برای انتخاب هستند.

سرخ کن تفال

یکی دیگر از برندهای خوب که سرخ‌کن بدون روغن وارد بازار می‌کند؛ تفال است. از میان بهترین مدل‌های سرخ کن بدون روغن تفال می‌توان به مدل EY505، مدل EY2018، مدل EY401D27 و... اشاره کرد.

سرخ کن کنوود

برند بعدی تولیدکننده سرخ کن که باید در این مطلب به شما معرفی کنیم کنوود است. قبل از خرید سرخ کن کنوود تحقیق کنید که کدام یک از مدل‌هایش برای شما مناسب‌تر است. از میان بهترین مدل‌های این برند می‌توان به مدل HFM75، مدل HFP30، مدل HFP90 و... اشاره کرد.

کلام آخر

در این مطلب درباره انواع سرخ‌کن برقی و روش‌های نگهداری از آن حرف زدیم. شاید شما هم مانند بسیاری دیگر از مردم این تصور را داشته باشید که استفاده از سرخ‌کن مساوی است با مصرف زیاد روغن. اما همانطور که بالاتر هم اشاره کردیم. سرخ‌کن‌هایی هم هستند که برای استفاده از آنها نیازی نیست روغن زیادی مصرف کنید. اگر قصد خرید این وسیله را دارید، بهتر است از نوع بدون روغن انتخاب کنید تا بتوانید غذاهای سالم‌تری نوش جان کنید.

اگر نکته دیگری درباره این موضوع وجود دارد که در این مطلب بدان اشاره نشد، حتما آن را با ما و دیگر خوانندگان به اشتراک بگذارید تا دیگران هم بهره ببند. امید است این نوشته برایتان مفید بوده باشد و بتوانید از آن استفاده کنید.

 

 

 

 

هر چی که مي خواهيد ! درب منزل تحویل بگیرید.