دانستنی های پرکاربرد و جالب درباره آشپزی و وسایل آشپزخانه

دانستنی های پرکاربرد و جالب درباره آشپزی و وسایل آشپزخانه

هنر آشپزی یک هنر بسیار ظریف ، جذاب و دوست داشتنی است که عاشقان خود را بین خانم ها و آقایان می طلبد. از آن جایی که آشپزی کاری سخت و دارای مراحل مختلف است و گاها باید وقت زیادی بابت بعضی از مراحل آماده سازی و یا طبخ گذاشته می شود دانستن برخی از نکات می تواند کمک شایانی به شما بکند .

در این مقاله به برخی از ریزه کاری ها اشاره می کنیم .

با ما همراه باشید....

پوست کندن سیر:

کندن پوست سیر جز کارهایی است که علاوه بر اینکه وقت زیادی از شما می گیرد به خاطر خاصیت تند بودن آن باعث ساییده شدن پوست انگشتان شما می شود .

برای پوست کندن سیر بدون دردسر، بوته کامل سیر رابه مدت ۲۰ ثانیه با بالاترین درجه درون مایکروفر بگذارید. بعد از خارج کردن سیر از دستگاه پوست آن جدا میشود.

 

 

پوست کردن زنجبیل:

بهترین روش برای پوست کندن زنجبیل استفاده از قاشق اسـت.

 

 

گریل کردن ماهی:

برای گریل کردن ماهی جهت جلوگیری از چسبیده شدن ماهی به سطح گریل و از دست ندادن شکل طبیعی ماهی ، می توانید برش هایی از لیمو را آماده کنید و بر روی سطح گریل بگذارید سپس ماهی را رو برش های لیمو قرار دهید. این کار هم باعث لذیذ تر شدن طعم ماهی می شود و هم مانع چسبیده شدن ماهی به گریل می شود .

 

 

گرم کردن پیتزا:

وقتی پیتزا را به کمک مایکروفر گرم می کنید پیتزا خشک می شود و طعم اولیه خود را از دست می دهد، شما می توانید یک لیوان آب کنار پیتزا ها بگذارید ، این کار باعث ایجاد رطوبت کافی برای پیتزا می شود.

 

 

برش دادن گوجه‌ فرنگی گیلاسی:

گوجه‌فرنگی‌ها را پشت یک بشقاب بگذارید. یک بشقاب دیگر روی آنها قرار دهید و با دست بشقاب را ثابت کنید. سپس با یک چاقوی بزرگ و تیز دریک حرکت همه ی آنها را ببرید.

 

خرد کردن پیاز:

همه ی ما ضمن خرد کردن پیاز اشک هایمان جاری می شود .علت این اشک وجود مواد شیمیایی نیمه سمی و اشک آور داخل پیاز است که اگر پیاز را قبل از خرد کردن داخل فریزر بگذارید این مواد تقریبا خشک می شود و اشکی از چشمان شما سرازیر نمی شود .

 

 

نگهداری موز:

برای جلوگیری از سیاه شدن موزها روی ساقه ی موز را با فویل بپوشانید ،سپس داخل یخچال بگذارید . این کار حداقل 3 تا 5 روز موزها را بیشتر تازه و سالم نگه می دارد

کباب کردن برگر:

برای این کـه یک همبرگر آبدار و خوشمزه داشته باشید، هنگام کباب کردن گوشت، روی آن یک قالب یخ بگذارید.

 

خنک کردن نوشیدنی ها:

برای این کـه نوشیدنی شـما سریع‌تر از حالت عادی خنک شود، یک دستمال کاغذی خیس دور قوطی/بطری بپیچید و سپس آنرا درون یخچال بگذارید.

 

تازه نگه داشتن کوکی:

برای تازه نگه داشتن کلوچه و کوکی فقط کافی اسـت یک برش سیب تازه درون ظرف آن قرار دهید. کوکی رطوبت سیب را می گیرد و برای زمان طولانی‌تری تازه می ماند.

 

خردکردن سبزی:

برای جلوگیری از پراکنده شدن سبزی در هنگام خرد کردن ، قبل از شروع مقداری نمک بر روی سطح کارتان بریزید.

 

نگه داری ادویه جات:

ادویه جات را همیشه در جای خشک و خنک نگهداری کنید .قفسه ی بالای اجاق گاز جای مناسبی برای قرار دادن ادویه نیست . حرارت و نور با گذشت زمان عطر و طعم ادویه را تغییر می دهد .

 

واما نکات جالب و پرکاربرد دیگر:

 

1-  برای له کردن سیر بهتر است ، سیر را داخل یک کیسه فریزر بریزید و با پشت چاقو به آن ضربه بزنید . اینکار باعث می شود چاقو و میز کارتان بوی سیر نگیرد .

 

2- برای شستن قارچ هیچوقت آن را در آب خیس نکنید از یک برس نرم برای تمیز کردن روی آن استفاده کنید سپس یک آبکشی ساده کنید

 

3-   برای نگهداری سبزی ها بعد از شست و شو ، سبزی ها را داخل یک حوله کاغذی سپس درون  نایلون در یخچال بگذارید .

 

4-  برای برشته شدن پوست ماهی ، قبل از سرخ کردن  ماهی را روی یک حوله قرار دهید ، حوله باعث جذب آب پوست ماهی می شود و در زمان سرخ کردن ابتدا ماهی  را از طرفی که پوست دارد داخل روغن یا کره سرخ کنید

 

5-  اگر کاهو تلخ است به مدت 15 دقیقه آن ها را داخل محلول آب و نمک قرار دهید .

 

6-  برای اینکه مدت عمر میوه های قرمز رنگ بیشتر شود ،میوه ها را  قبل از شستن به مدت چند ساعت داخل یخچال قرار دهید .

 

7-  اگر در یک غذا بیش از حد فلفل زده اید و غذای شما خیلی تند شده است می توانید قبل از برداشتن غذا از روی حرارت ، آب یک عدد لیموی ترش را بگیرید ،به غذا اضافه کنید و خوب هم بزنید .

 

8-  برای خوش طعم شدن ماهی قبل از سرخ کردن می توانید چند دقیقه آن را در مخلوط شیر و نمک ، خامه ی تازه و یا سیب زمینی رنده شده قرار دهید .

 

9-  هنگام پختن حبوبات از چند قطره سرکه یا آبلیمو استفاده کنید این کار باعث خوش طعم شدن حبوبات و سفید ماندن ظرف شما می شود .

 

10-  سیب را داخل کیسه ی در باز یا کنار میوه های نرسیده قرار دهید . سیب از خود گازی متصاعد می کند که باعث رسیدن سایر میوه ها می شود .

 

11- برای سریعتر سرخ شدن پیازها ، مقداری نمک در روغن آن بریزید اینکار باعث خوش طعم تر شدن پیازها نیز می شود .

 

12- برای درست کردن یک سوپ سبزیجات با طعم عالی و دل چسب ، قبل از اضافه کردن هر نوع مایعی به سوپ ، پیاز ، هویج ، گوجه فرنگی و فلفل را با کره تفت دهید . این کار طعم سوپ را فوق العاده می کند .

 

13-  اگر ضمن آبکشی برنج متوجه شدید برنج بیشتر از زمان لازم جوش خورده برای جلوگیری از وا رفتن آن 2-3 قاشق آبلیمو به آب آن اضافه کنید .

 

14-  برای جلوگیری از ترک خوردن پوست سیب زمینی ضمن آب پز کردن ، روی پوست آن مقداری کره یا روغن بمالید .

 

15-  به جای شکستن تخم مرغ روی لبه ی یک ظرف ، از سطح صاف استفاده کنید این کار باعث می شود تکه های پوسته تخم مرغ وارد غذا نشود .

 

16-برای برداشتن پوست‌هاي ریخته شده در تخم مرغ شکسته، از پوسته‌ي آن استفاده کنید.

 

هر چی که مي خواهيد ! درب منزل تحویل بگیرید.