دمای مناسب یخچال | بهترین دمای یخچال در هر فصل

دمای مناسب یخچال | بهترین دمای یخچال در هر فصل

بسیاری از افراد نمی‌دانند که دمای مناسب یخچال چقدر است و با انتخاب دمای نامطلوب، باعث بروز مشکلات زیاد از جمله فشار به موتور یخچال، خرابی مواد غذایی و… می‌شوند. در این مطلب به شما کمک می‌کنیم تا با شناخت دمای مناسب یخچال، آن را به خوبی تنظیم کنید. اگر یخچال شما به طور همزمان از فریزر نیز برخوردار می‌باشد باید با دمای یخچال فریزر و دمای مناسب فریزر نیز آشنا باشید.

 

دمای یخچال فریزر


قبل از آنکه به دمای مناسب یخچال بپردازیم باید به این نکته اشاره کنیم که یخچال یکی از مهم‌ترین و البته گران‌ترین لوازم آشپزخانه محسوب می‌شود. به همین دلیل باید به افزایش طول عمر آن فکر کنیم. کارهای مختلفی می‌توان در راستای افزایش طول عمر این دستگاه انجام داد که یکی از آن‌ها انتخاب دمای مناسب است. دمای مناسب یخچال می‌تواند عملکرد آن را بهبود ببخشد و مواد غذایی را تازه و سالم نگهداری کند. لازم به ذکر است که تنظیم دمای یخچال فریزر و آگاهی از دمای مناسب فریزر نیز می‌تواند در افزایش طول عمر آن تاثیرگذار باشد. زیرا در بسیاری از مواقع شاهد خرید یخچال فریزر دوقلو یا یخچال ساید بای ساید توسط مشتریان هستیم.

 

دمای مناسب یخچال و فریزر

 

دمای مناسب یخچال و فریزر


دمای مناسب برای یخچال فریزر در فصول مختلف با یکدیگر متفاوت است که در بخش بعد به آن اشاره می‌کنیم. اما شما عزیزان می‌توانید دمای مورد نظر را بر اساس مواد غذایی موجود در یخچال فریزر نیز تنظیم کنید. به طور مثال اگر می‌خواهید دمای مناسب برای بستنی را تنظیم کنید باید بدانید که بستنی از ترکیبات گوناگونی مانند شکر برخوردار است که انجماد آن را با دشواری مواجه می‌کند. به همین دلیل بهترین دما برای آن ۱۸- الی ۲۰- درجه می‌باشد. این دما قادر است بستنی را به مدت ۹ ماه نگهداری کند و از آب شدن آن جلوگیری کند. همچنین مجاورت آن با سایر مواد غذایی بودار باعث تغییر طعم آن نخواهد شد.
گوشت قرمز و سفید جزو اصلی‌ترین مواد غذایی موجود در فریزر می‌باشد. لازم به ذکر است که اگر دما خیلی پایین باشد کیفیت گوشت از بین می‌رود و اگر دما بالا باشد باعث منجمد نشدن گوشت و خرابی آن خواهد شد. به همین دلیل باید تعادل را حفظ کرد و دمایی مابین ۱۲- الی ۱۸- درجه را برای آن در نظر گرفت. در این شرایط می‌توان ۶ الی ۱۲ ماه گوشت را سالم نگهداری کرد.
از دیگر مواد غذایی نگهداری شده در یخچال، میوه و سبزیجات است. میزان ویتامین‌های موجود در میوه و سبزیجات بسیار زیاد است و باید دمای مناسب یخچال را برای آن‌ها تنظیم کنید تا ویتامین آن‌ها از بین نرود. بهتر است یخچال بر روی دمای ۵+ درجه قرار بگیرد و میوه و سبزیجات را در طبقه میانی قرار دهید.


نکته مهم!
اکیدا توصیه می‌کنیم در هنگام خرید لوازم خانگی از جمله خرید یخچال دفترچه راهنمای آن را مطالعه کنید تا از دستورالعمل‌های مربوطه مطلع شوید. برندهای مختلفی در بازار وجود دارند که جزو برندهای معتبر در زمینه تولید لوازم خانگی می‌باشند. یکی از آن‌ها برند دوو است. یخچال دوو از مشتریان زیادی برخوردار است و توانسته امتحان خود را از نظر کیفیت و عمر طولانی پس دهد. انتخاب بهترین برند بازار نیز باعث نمی‌شود که شما نسبت به تنظیمات دمایی آن بی‌توجه باشید.
نشانه‌های مختلفی وجود دارد که به شما اعلام می‌کند دمای یخچال فریزر مناسب نیست. به طور مثال اگر مواد غذایی درون یخچال یخ می‌زنند نشان دهنده این است دمای یخچال خیلی پایین است. همچنین گرم بودن مواد غذایی بعد از بیرون آوردن از یخچال نشان دهنده بالا بودن دمای آن است. اگر یخ‌هایی که درون فریزر قرار می‌دهید بعد از گذشت چند ساعت هنوز یخ نزده‌اند باید اقدام به پایین آوردن دمای فریزر کنید. وجود میعان درون و بیرون از یخچال نیز بیانگرعدم تنظیم دمای مناسب یخچال است.

 

بهترین دمای یخچال و فریزر در تابستان

 

بهترین دمای یخچال و فریزر در تابستان


در فصل تابستان که شاهد گرم بودن هوا هستیم باید دمای یخچال بر روی ۳+ و فریزر بر روی ۲۰- منفی قرار بگیرد. این دما در یخچال‌های دیجیتال قابل تنظیم است. اما اگر یخچال قدیمی است و دارای دمای چرخان می‌باشد بهتر است آن را بر روی ۴+ تنظیم کنیم. نکته‌ای که در خصوص تنظیم دما در فصل تابستان وجود دارد این است که دمای مورد نظر ارتباط مستقیمی با محتویات درون یخچال فریزر دارد. هر چه دما کمتر باشد موتور یا کمپرسور بیشتر کار می‌کنند تا بتواند دمای دلخواه را برآورده کنند.

 

دمای یخچال و فریزر در زمستان چقدر است؟

 

دمای یخچال و فریزر در زمستان چقدر است؟


قطعا میزان کارکرد یخچال فریزر در زمستان باید کمتر از تابستان باشد. زیرا در فصل زمستان هوا خنک است و این موضوع به عملکرد دستگاه کمک می‌کند. دمای مناسب برای یخچال‌های ترموستاتی در زمستان ۲+ الی ۳+ و برای یخچال‌های دیجیتالی یا یخچال‌های ساید بای ساید ۳+ الی ۴ + است. همان طور که در ابتدای مطلب ذکر شد مطالعه دفترچه و دستورالعمل هر کدام از برندهای سازنده یخچال فریزر امری ضروری است.

 

نتیجه گیری!

در این مطلب به این نتیجه رسیدیم که تنظیم دمای مناسب یخچال و فریزر می‌تواند بر طول عمر آن تاثیر مثبتی داشته باشد و باعث بهبود راندمان آن شود. قطعا تنظیم دمای بسیار پایین و زیر صفر برای یخچال باعث می‌شود که مواد غذایی درون آن یخ بزند و کیفیت خود را از دست بدهد. این امر در خصوص میوه و سبزیجات بیشتر مشاهده می‌شود. زیرا این خوراکی‌ها از بافت نازک و غیرمقاوم به سرما برخوردار هستند و به سرعت خراب می‌شوند. همچنین تنظیم دمای بالا برای فریزر باعث می‌شود که مواد غذایی درون آن منجمد نشوند و به زودی خراب شوند. مرغ و گوشت در دمای بالا سریعا بوی نامطبوع به خود می‌گیرند و اصطلاحا گندیده می‌شوند!

هر چی که مي خواهيد ! درب منزل تحویل بگیرید.