چگونه بوی بد یخچال را از بین ببریم؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 6 دقیقه

چگونه بوی بد یخچال را از بین ببریم؟

بوی نامطبوع اکثرا به دلیل تغییرات دمای یخچال، تجمع بقایای موادغذایی، بوی گاز‌های موادخوراکی و... ایجاد می‌شود. رفع بوی بد یخچال یکی از راه‌های حفظ سلامت مواد‌غذایی و در نتیجه سلامتی ماست. اگر بوی بد یخچال را از بین نبریم باعث فاسد شدن سایر مواد‌غذایی نیز می‌شود. در این مقاله سعی داریم تا با ذکر چند راهکار ساده و فوری این مشکل ناخوشایند را برای همیشه حل کنیم. مطالعه این مقاله وقت چندانی از شما نمی‌گیرد ولی در انتهای آن و با انجام راهکار‌های ذکر شده نه تنها مشکل بوی بد یخچال‌تان برای همیشه حل خواهد شد بلکه از بوگرفتن مجدد یخچال و فریزر نیز جلوگیری می‌شود پس تا انتها با ما همراه باشید. در ابتدا باید دلایل بوی بد یخچال و فریزر را بررسی کنیم:

بوی بد یخچال

علت بوهای بد یخچال چیست؟

  • فاسد شدن یکی از مواد غذایی درون یخچال
  • قرار دادن برخی از موادغذایی بدون درپوش در یخچال به خصوص موادغذایی دارای بوی تند مثل پیاز و ماهی و ...
  • تمیز نکردن مکرر یخچال یا پاک نکردن مایعات ریخته شده به مدت طولانی
  • باز نکردن درب یخچال بیش از چند روز
  • تمیز کردن یخچال با شوینده‌های قوی و پاک نشدن کامل آنها به مرور سبب ایجاد بوی نامطبوع میشود.
  • استفاده از بدنه بی کیفیت و نامرغوب در ساخت یخچال‌ و فریزر

علت بوی بد فریزر چیست؟


اگر مدت زمان زیادی ست که فریزر‌تان را تمیز نکرده‌اید معمولاً با خارج کردن مواد‌غذایی و تمیز کردن فریزر بوی بد آن خارج خواهد شد. اما اگر باز هم این مشکل ادامه داشت می‌تواند مشکل از فریزرتان باشد پس بهتر است با تعمیرکار آن تماس بگیرید. یکی از علت‌های آن می‌تواند استفاده از قطعات پلاستیکی نامرغوب در تولید یخچال‌فریزر باشد. قبل از هر اقدامی ابتدا باید یخچال‌فریزر را از برق بکشید، مواد‌غذایی را خارج کنید، موادی که تاریخ‌شان گذشته کپک زده‌اند را دور بریزید و سطوح را با محلول آب و سرکه بشویید و با حوله تمیز خشک کنید. دقت کنید لاستیک‌ها و شیار‌ها را از قلم نیندازید اگر موادغذایی به دیواره یخچال چسبیده و جدا نمی‌شود ابتدا با مقداری آب و سرکه مرطوبش کنید و سپس با یک فرچه کوچک مخصوص تمامی شیار‌ها و لاستیک‌ها را تمیز کنید. در ادامه‌ی این مقاله به بهترین روش‌هایی که می‌توان به کمک آن از شر بوی بد یخچال برای همیشه خلاص شد می‌پردازیم. با این راه‌کار‌های ساده و ارزان خواهید دانست که چگونه بوی بد یخچال را ازبین ببریم:

لیموی تازه

لیمو برای حذف بوی بد یخچال

لیمو یکی از مرکباتی ست که بوی بسیار خوبی نیز دارد علاوه بر آن این میوه یا اکثر مرکبات گزینه خوبی برای از بین بردن بوی بد یخچال میباشند. هر هفته یک لیموی تازه را برش داده و نصفش را درون یخچال بگذارید. بله راه‌حل ساده ایست اما یکی از بهترین راه‌ها برای رفع بوی بد یخچال میباشد.

دانه‌های قهوه

قهوه برای حذف بوی بد یخچال


قهوه علاوه بر از بین بردن بوی بد، باعث خوشبو شدن فضای یخچال نیز می‌شود. چند دانه قهوه را درون قفسه‌های یخچال و یا مقداری قهوه تازه آسیاب شده را درون یخچال‌تان قرار دهید تا قدرت آن را در از بین بردن بوی بد یخچال ببینید و به این دانه‌های جذاب‌ ایمان بیاورید.

جوش شیرین

جوش شیرین برای حذف بوی بد یخچال


۲ قاشق غذای خوری از جوش شیرین را با مقداری آب ترکیب کرده و در گوشه‌ای از یخچال قرار دهید. این محلول تمام ذرات بوی معلق در هوا را به خود جذب کرده و بوی تازگی به یخچال‌تان هدیه می‌کند.

پیاز

پیاز برای حذف بوی بد یخچال


استفاده از این ماده‌غذایی ارزان می‌تواند سبب رفع بوی یخچال‌فریزر شما شود. این ماده دارای خواص ضد‌باکتری و جذب‌کننده بوی نامطبوع است. در صورت استفاده از پیاز برای حذف بوی بد یخچال، مواد شیمیایی موجود در پیاز با ذرات بوی نامطبوع واکنش نشان داده و به خود جذب کرده و به این شکل این ذرات نامطبوع جذب پیاز می‌شوند.

سیب زمینی

سیب زمینی برای حذف بوی بد یخچال


قدرت سیب زمینی را در از بین بردن بوی بد یخچال دست کم نگیرید. سیب زمینی را پوست بکنید و درون یخچال قرار دهید. این ماده خام تمامی بو‌های نامطبوع فضای اطرافش را به سرعت به خود جذب کرده و به زودی شاهد حذف بوی نامطبوع از یخچال‌تان خواهید بود.

بکینگ پودر

بکینگ پودر برای حذف بوی بد یخچال


یکی از روش‌های حذف نامطبوع بوی یخچال فریزر شما استفاده از بکینگ پودر است. با امتحان کردن این روش به سرعت بوی نامطبوع درون یخچال‌تان از بین می‌رود.

آردجو

آردجو


احتمالاً از قدرت جادویی این ماده در حذف بوی بد یخچال خبر ندارید کافیست یکبار امتحان کنید. این ماده به سرعت بوی درون یخچال را به خود جذب کرده و محیط یخچال‌فریزر را تازه می‌کند. مقداری آرد جو را درون ظرفی در یخچال قرار داده و به صورت هفتگی آن را تعویض کنید. علاوه براین شما می‌توانید از انواع آرد‌های سفید دیگر نیز برای حذف بوی نامطبوع استفاده کنید.

بوگیر‌های مخصوص یخچال

بوگیر مخصوص یخچال


بوگیر‌های مخصوص یخچال و فریزر نیز در بازار موجود می‌باشد اما به دلیل شیمیایی بودن نحوه کار آن‌ها، خرید آن را ما به شما پیشنهاد نمی‌کنیم. تنها نکته‌ای که باید بدانید این است که در صورت استفاده از بوگیر‌ها تمامی بو‌های درون یخچال جذب بوگیر می‌شود ولی در صورت استفاده از مواد دیگر یخچال‌ شما بوی ماده‌ای که برای رفع مشکل به کار برده‌اید را می‌گیرد.

اسید استئاریک یا سرکه سفید

سرکه سفید


این ماده خاصیت ضدبوی قوی‌ای دارد به عنوان مثال می‌توانید برای حذف بوی موادغذایی تندی چون سیر از این ماده استفاده کنید. کمی از سرکه سفید را درون یخچال قرار دهید و از بوی تازی یخچال‌تان لذت ببرید.

کربن فعال به جای ذغال

کربن فعال


احتمالاً شنیدید یا دیدید که برای حذف بوی بد یخچال از زغال استفاده می‌کنند. کربن خاصیت جذب کنندگی بوی بالایی دارد ولی کربن درون زغال فعال نیست تا این قابلیت را داشته باشد. مقداری کربن فعال تهیه کرده و در گوشه‌ی یخچال قرار دهید. این ماده بوی بد را به سرعت جذب می‌کند ویکی از بهترین راهکار‌ها برای از بین بردن بوی بد فریزر است.

رفع بوهای بد داخل یخچال با نوشابه

 

نوشابه


یکی دیگر از روش‌های حذف بوی بد یخچال استفاده از نوشابه می‌باشد. مقداری نوشابه را درون ظرف بزرگی ریخته و درون یخچال قرار دهید. نوشابه ذرات بو را به خود جذب کرده و هوای درون یخچال فریزر تمیز می‌شود.

عصاره وانیل

عصاره وانیل برای حذف بو


مقداری پنبه را آغشته به عصاره وانیل کرده درون یخچال قرار دهید و برای جلوگیری از کپک زدن به صورت هفتگی این پنبه‌ها عوض شوند.

میخک

میخک

 

میخک بوی تندی دارد،میتواند بوی مواد اطرافش را جذب کرده و از بین ببرد پس یک راهکار مناسب است. میتوانید برای حذف بوی نامطبوع مقداری میخک را درون یخچال قرار دهید.

 

چگونه از بوی بد یخچال جلوگیری کنیم؟

  • به صورت مرتب تاریخ انقضای موادغذایی بررسی شود.
  • ماهی یکبار تمامی سطوح یخچال ،قفسه‌ها و طبقه‌ها با شوینده ملایم تمیز شوند.
  • لکه‌های موادغذایی و مایعات را بلافاصله از یخچال و فریزر پاک کنید.
  • در تنظیم دمای یخچال دقت کنید تا مواد غذایی‌تان سالم بمانند.
  • حتما از ظروف دردار برای نگهداری مواد غذایی‌تان استفاده نمایید.

سخن پایانی

پیشگیری بهتر از درمان است پس برای حل مشکل بهتر است ابتدا از وقوع آن جلوگیری کنید. سعی کنید به صورت مرتب فضای درون یخچال و فریزر خود را تمیز کرده تا از رشد هرگونه باکتری جلوگیری شود. مواد غذایی‌تان را با درپوش یا در ظروف دردار درون یخچال قرار دهید و به صورت مرتب به موادغذایی‌تان سربزنید تا قبل از فاسد شدن آن‌ها به دادشان برسید. نکته آخر اینکه قبل از خرید یخچال فریز در مورد برند آن کالا تحقیق کنید و در هنگام خرید نیز از کیفیت قطعات یخچال و فریزر مطمئن شوید.


سوالات متداول

تمامی راهکار های گفته شده در مقاله برای حذف بو عالی هستند اما نظافت مرتب یخچال و دقت به تاریخ انقضای موادغذایی نیز شرط اصلی است.

تغییر دمای یخچال

تجمع بقایای موادغذایی

عدم نظافت مداوم یخچال

قرار دادن بدون درپوش مواد غذایی درون یخچال