تمیز کردن یخچال؛ معرفی روش‌های قطعی برق انداختن بدنه یخچال

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 7 دقیقه

تمیز کردن یخچال؛ معرفی روش‌های قطعی برق انداختن بدنه یخچال

 تمیز کردن داخل و بیرون یخچال فریزر از کارهایی است که به طور مرتب انجام می‌شود. این کار که برای خوشبو ماندن داخل یخچال و تمیز بودن بیرون آن صورت می‌گیرد، هر چند خیلی سخت و پیچیده نیست، اما با دانستن برخی روش‌ها می‌تواند هم ساده‌تر انجام شود و هم نتیجه بهتری به دنبال داشته باشد. در این مطلب، ابتدا مراحل تمیز کردن داخل و بعد از آن فوت و فن‌های براق کردن بدنه یخچال را توضیح می‌دهیم.

روش ‌های تمیز کردن یخچال

روش‌های تمیز کردن یخچال برای اکثر یخچال‌ها یکسان است. برای مثال شما اگر از محصولات دوو مانند یخچال فریزر دوو، یخچال فریزر دوقلو دوو یا ساید دوو استفاده می‌کنید، می‌توانید از همان روش‌هایی برای تمیز کردن یخچال استفاده کنید که برای ساید بای ساید با برند متفاوت کاربرد دارد.

تمیز کردن هر نوع یخچالی با قطع جریان برق این دستگاه شروع می‌شود. وقتی شما یخچالی را خریداری می‌کنید، چه آن را از نمایندگی بخرید و چه از طریق فروشگاه اینترنتی لوازم خانگی تهیه کنید، در راهنمایی‌های مربوطه توصیه می‌شود که وقتی یخچال در برق است، نباید مدت زیادی در آن را باز بگذارید. بنابراین، قطع جریان برق یخچال هنگام تمیز کردن آن، علاوه بر اینکه امنیت کار شما را بالا می‌برد، باعث می‌شود از دستگاه‌تان محافظت کنید.

تمیز کردن یخچال را کمی بعد از قطع جریان برق شروع کنید. ابتدا یخچال را خالی کنید و چیزهایی را مثل شیشه مربا، ترشی یا بطری‌هایی که مایعاتی را در آن نگهداری می‌کنید با دستمال مرطوب تمیز کنید. این کار باعث می‌شود بعد از اینکه دوباره وسایل را به یخچال برمی‌گردانید، لکه‌ها را همراه آن به داخل برنگردانید و تمیز کردن یخچال نتیجه دلچسب‌تری داشته باشد.

 در بیشتر برندهای یخچال فریزر، از ساید دوو گرفته تا یخچال دوقلوی امرسان و... بسیاری از قطعات یخچال را می‌توان از آن جدا و تمیز کرد. مرحله بعدی تمیز کردن یخچال فریزر بیرون آوردن قفسه‌ها، شیشه‌ها و همه آن بخش‌هایی از یخچال است که قابلیت جدا شدن دارند. این کار را با حوصله و دقت انجام دهید و توجه داشته باشید، اجزای جداشدنی یخچال معمولا جوری طراحی شده‌اند که به راحتی جدا می‌شوند و بعد در جای خود قرار می‌گیرند. ممکن است برخی رسوبات یا فشار به اجزای جداشدنی یخچال، باعث شود آنها گیر کنند و آسان بیرون نیایند. دقت و حوصله به خرج دهید و آنها را آرام بیرون بیاورید تا صدمه‌ای نبینند.

برخی از اجزای جداشدنی یخچال را می‌توان مانند ظروف شست و در جایی قرار داد تا خشک شوند. این کار را با اسکاچ و مایع ظرفشویی انجام دهید، اما مراقب باشید اسکاچ روی سطوح شیشه‌ای یا طلق ها خش نیندازد.

مرحله بعدی، تمیز کردن داخل یخچال است. این کار با پارچه‌ای نمناک انجام می‌شود و برای انجام آن هرگز نباید از شوینده‌های شیمیایی استفاده کرد. بوی شوینده‌های شیمیایی معمولا داخل یخچال می‌ماند و این اتفاق باعث می‌شود مواد غذایی شما آسیب ببیند. استفاده از سرکه سیب، جوش شیرین و دیگر محلول‌های طبیعی بهترین گزینه برای تمیز و خوشبو کردن یخچال است.

از آنجا که تمیز کردن یخچال معمولا به صورت فصلی یا شش ماه یک بار صورت می‌گیرد، لکه‌هایی داخل آن وجود دارد که سرسختی نشان می‌دهند و به آسانی پاک نمی‌شوند. برای پاک کردن آنها اسکاچی را آغشته به شوینده‌های که درست کرده‌اید کنید و روی لکه‌ها بکشید. وقتی لکه‌ها به آسانی پاک نمی‌شوند طبیعتا اسکاچ را محکم‌تر فشار می‌دهید. توجه داشته باشید که نباید آنقدر فشار بیاورید که داخل یخچال خش بیفتد؛ باید صبور بود و آرام‌آرام کار تمیز کردن را پیش برد.

براق کردن بدنه یخچال

براق کردن بدنه یخچال از آن کارهایی است که معمولا بعد اینکه یخچال را تمیز می‌کنید، به فکرش می‌افتید. این کار البته همیشه همزمان با تمیز کردن داخل یخچال انجام نمی‌شود و معمولا در بازه‌های زمانی کوتاه‌تری صورت می‌گیرد.

اگر داخل یخچال را تمیز کرده‌اید و اجزای جداشده را سر جایشان گذاشته‌اید و مواد غذایی را هم به یخچال برگردانده‌اید، در وصل مجدد جریان برق یخچال عجله نکنید. به صورت کلی وقتی یخچال تکان می‌خورد، کمی باید صبر کرد و بعد دوباره آن را به برق زد؛ این کار عمر دستگاه‌تان را بیشتر می‌کند.
وقتی می‌خواهید زمان بگذرد تا یخچال را دوباره به برق بزنید، فرصت مناسبی برای تمیز کردن بدنه یخچال دارید. تمیز کردن بدنه یخچال حساسیت‌هایی دارد؛ اگر چند فوت و فن ساده را بدانید، هم به بدنه یخچال آسیب نمی‌زنید و هم نتیجه کار رضایت‌بخش خواهد بود.

استفاده‌ از شوینده‌ها، پاک‌کننده‌های سطوح، وایتکس و استون، انتخاب‌های مناسبی برای تمیز و براق کردن بدنه یخچال نیست. این مواد ممکن است به بدنه یخچال شما آسیب بزنند و زیبایی آن را از بین ببرند. اسپری جوش شیرین و الکل سفید بهترین انتخاب‌های شما هستند. اگر بدنه یخچال شما چندان کثیف و لک دار نیست، از اسپری جوش شیرین و سرکه سفید استفاده کنید، اما اگر لکه‌ها زیاد است، باید مایع جوش شیرین، سرکه و آب درست کنید و با پارچه نمدار یخچال را تمیز کنید.

گاهی این امکان وجود دارد که نه اسپری و نه مایع جوش‌شیرین و سرکه سفید، هیچ کدام کار شما را راه نیندازند. در این جور مواقع وسوسه می‌شوید از شوینده‌های قوی‌تر استفاده کنید، اما باید حواس‌تان باشد و صبوری کنید. نهایتا استفاده از خمیردندان گزینه آخر شما برای بردن لکه‌های زرد و براق کردن بدنه یخچال است.

تمیز کردن یخچال سیلور

نمایندگی‌ها و فروشگاه‌های اینترنتی لوازم خانگی یکی از پرطرفدارترین یخچال‌ها را، یخچال‌های سیلور معرفی می‌کنند. بسیاری از استفاده‌کنندگان یخچال فریزر، یخچال‌های سیلور را می‌پسندند. ممکن است این سوال برای شما پیش آمده باشد که تمیز کردن یخچال‌های سیلور و براق کردن بدنه آنها با دیگر یخچال‌ها فرق دارد یا نه؟

به طور کلی از همان روش‌هایی که برای تمیز کردن یخچال و براق کردن بدنه آن ذکر شد می‌توان برای یخچال‌های سیلور هم استفاده کرد. با وجود این، درخشندگی این نوع یخچال‌ها، کار تمیز کردن بدنه آنها را کمی سخت‌تر می‌کند. اگر از پارچه نمدار، اسپری جوش شیرین و سرکه سفید و حتی خمیر دندان استفاده کرده و نتیجه رضایت‌بخش نگرفته‌اید، یک روش دیگر هم وجود دارد.

ترکیب روغن زیتون و الکل می‌تواند شما را به مقصودتان برساند. برای این کار لازم است چند قطره روغن زیتون روی پارچه‌ای نمدار بریزید و حدود یک دقیقه بعد روی همان پارچه الکل بپاشید و بدنه یخچال را براق کنید. این روش حتما شما را به نتیجه می‌رساند، اما توجه داشته باشید که نباید میزان روغن زیتون زیاد باشد، چون ممکن است بدنه یخچال را چرب و تمیز کردن آن را با مشکل مواجه کند.

تمیز کردن یخچال سفید

از زمانی که اولین یخچال فریزر خانگی تولید شد تا حالا که روزانه هزاران یخچال فریزر تولید می‌شود و برندهای مختلفی دست‌اندرکار تولید این محصول پرکاربرد هستند، رنگ سفید از محبوب‌ترین رنگ های یخچال فریزر بوده است. با وجود این، خیلی‌ها وقتی می‌خواهند یک یخچال فریزر بخرند، کمی از انتخاب رنگ سفید می‌ترسند، چون فکر می‌کنند تمیز و براق کردن آن سخت است.

اگر یک یخچال فریزر، یخچال فریزر دوقلو یا ساید بای ساید سفید دارید، نگران تمیز کردن آن نباشید. همان روش‌هایی که برای تمیز کردن دیگر یخچال فریزرها گفته شد، در مورد یخچال‌های سفید هم کاربرد دارد، هر چند اینجا کار شما سخت‌تر است و نیاز به حوصله و دقت بیشتری دارید.

رنگ سفید باعث می‌شود لکه‌ها بیشتر دیده شوند، به همین دلیل با دقت بیشتری باید به تمیز کردن یخچال فریزر سفید پرداخت. در اینجا هم ابتدا یخچال را خالی و اجزای جداشدنی را جدا کرده و بیرون بياورید. آنها را می‌توانید با اسکاچ و مایع ظرفشویی بشویید، اما وقتی سراغ داخل یخچال رفتید از ترکیبات طبیعی جای ترکیبات کارخانه‌ای استفاده کنید.

ممکن است لکه‌ها همچنان سر جایشان باشد و شما خودتان را مجبور به استفاده از نوعی شوینده یا لکه بر ببینید. در این صورت از شوینده‌ای رقیق شده استفاده کنید، در یخچال را باز بگذارید تا بوی شوینده برود و از بوگیرهای طبیعی مثل آبلیمو یا قهوه برای خوشبو کردن داخل یخچال استفاده کنید.

براق کردن بدنه یخچال فریزر سفید هم به همان صورتی انجام می‌شود که بدنه سایر یخچال‌ها را براق می‌کنند، اما به دلیل روشن بودن رنگ آن و احتمال وجود لکه‌های زرد بیشتر، لازم است زمان بیشتری صرف کنید و دقت بیشتری داشته باشید. برای براق کردن بدنه یخچال فریزر سفید حتما از خمیردندان، روغن زیتون و الکل استفاده کنید.

کلام آخر

یخچال فریزر از پرکاربردترین وسایل خانه است و تمیزی داخل و بیرون آن اهمیت زیادی دارد. تمیزی یخچال علاوه بر اینکه به سالم و خوشبو ماندن مواد غذایی کمک می‌کند، باعث می‌شود آشپزخانه شما هم تمیزی و زیبایی بیشتری داشته باشد. اگر از روش‌های درست برای تمیز کردن داخل و بیرون یخچال استفاده کنید، هم کارتان آسان پیش رفته است و هم به نتیجه‌ای رضایت‌بخش رسیده‌اید. علاوه بر این استفاده از روش‌هایی که در این مطلب توضیح دادیم باعث می‌شود یخچال فریزر شما آسیب نبیند و عمر بیشتری داشته باشد.