راهنمای تمیز کردن اسپرسوساز

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 6 دقیقه

راهنمای تمیز کردن اسپرسوساز

قهوه محبوب‌ترین نوشیدنی‌ دنیاست و طرفداران زیادی در سراسر دنیا دارد. قهوه سرشار از آنتی اکسیدان است و باعث بالا رفتن سطح انرژی، کاهش ریسک ابتلا به آلزایمر و پارکینسون، بهبود سلامت قلب، بهبود سلامت پوست و... می‌شود. برای علاقمندان به قهوه، دستگاه اسپرسوساز یک وسیله‌ی حیاتی ست و روزی چند بار از آن استفاده می‌کنند. مراقبت و نحوه‌ی تمیز کردن اسپرسوساز باعث بهبود کیفیت قهوه و افزایش طول عمر دستگاه شما می‌شود. بنابراین بهتر است به خوبی از اسپرسوساز مراقبت کنند تا دچار گرفتگی و رسوب نشود. اما چگونه اسپرسوساز را تمیز کنیم؟ نحوه‌ی تمیز کردن اسپرسوساز به چه صورت است؟ هر چند وقت یکبار باید اسپرسوساز را تمیز کنیم؟ در این مقاله سعی داریم راهنمای تمیز کردن اسپرسوساز را به شما ارائه می‌دهیم. همچنین برای خرید اسپرسوساز اسمگ و اسپرسوساز دلونگی اینجا کلیک کنید.

قبل از راهنمای تمیز کردن اسپرسوساز،ابتدا بیایید با قطعات یک دستگاه اسپرسوساز آشنا شویم:قطعات اسپرسوسازاسپرسوساز در واقع دستگاهی ست که آب داغ را با فشار بسیار زیاد از میان دانه‌های آسیاب شده‌ی قهوه رد می‌کند و محبوب ترین نوشیدنی دنیا یعنی اسپرسو را به شما تحویل می‌دهد. این دستگاه از قطعاتی منبع آب، دیگ بخار، نازل بخار، هد گروپ و پمپ آب تشکیل شده است.

پمپ آب اسپرسوساز

مهم‌ترین و اصلی‌ترین بخش یک اسپرسوساز، پمپ آب آن است زیرا این قطعه وظیفه‌ی بسار مهم تامین فشار لازم برای عبور آب از میان دانه‌های آسیاب شده‌ی قهوه را بر عهده دارد که این مراحل نقش مهمی در مزه‌ و کیفیت قهوه  دارد. این قطعه یکی از قطعاتی ست که باید رسوب گیری شود و در این مقاله قرار است با روش تمیز کردن اسپرسوساز و قطعات آن آشنا شویم.

اجزای اسپرسوسازمنبع آب

بنا به نوع اسپرسوساز که خانگی باشند و یا صنعتی، منبع آب اسپرسوساز می‎‌تواند متصل به شیر یا منبع تعبیه شده در اسپرسوساز که مجهز به نشانگر میزان آب است متغیر باشند.

منبع آب اسپرسوسازنازل بخار

این قطعه برای تهیه کف شیر برای نوشیدنی‎‌های بر پایه اسپرسو و شیر(لاته) تعبیه شده است.

نازل بخار اسپرسوسازدیگ بخار یا بویلر

تنظیم کردن شدت فشار توسط دیگ بخار صورت می‌گیرد. از دیگر وظایف دیگ بخار تنظیم میزان گرمای آب و دمای آن است.

بویلر یا دیگ بخار اسپرسوسازهد گروپ

هد گروپ محلی است که آب از آن خارج می‌شود و در واقع ایستگاه آخر جریان آب در اسپرسوساز است.

چرا باید اسپرسوساز را تمیز کنیم؟

علت اصرار در خصوص آموزش تمیز کردن اسپرسوساز چیست؟ اصلا چرا باید دستگاه اسپرسوساز را به صورت مرتب تمیز کنیم؟ در این بخش به صورت کوتاه با شما دلایل و روش تمیز کردن اسپرسوساز را بررسی می‌کنیم.

نرسیدن آب به دمای مطلوب

هرچه دمای آب بالاتر باشد درصد بالاتری از قهوه عصاره گیری می‌شود. اگر اسپرسوساز رسوب داشته باشد و تمیز نشود آب به دمای مناسب نمی‌رسد و این کم بودن دمای آب سبب می‌شود تا عصاره گیری به خوبی و به صورت کامل انجام نشود. و یا از طرفی هم سبب ایجاد مشکلاتی مثل عصاره گیری بیش از حد شود.

تغییر طعم قهوه در صورت عدم آموزش تمیز کردن اسپرسوساز

میزان تلخی، بادی(حس دهانی موقع نوشیدن قهوه که به کمک آن متوجه بافت رقیق یا سنگین قهوه می‌شویم. بادی قهوه سبک حالت چسبناکی و بادی قهوه سنگین حالت رقیق و آبکی) و شیرینی با افزایش دما رابطه‌ی مستقیم و برابری دارد ولی اسیدیته کاهش پیدا می‌کند. هنگامی که رسوب ایجاد می‌شود، دمای دم آوری کاهش پیدا می‌کند. در این صورت عصاره‌ی قهوه اسیدی‌تر شده و طعم قهوه‌ی شما تغییر می‌کند. به همین دلیل است که بعضی مواقع با تغییر طعم قهوه رو به رو می‌شویم.

امکان آسیب به اسپرسوساز

تجمع رسوب در دستگاه، سبب انسداد جریان آب درون اسپرسوساز می‌شود. در این صورت میزان آب جاری به دو سمت دم و بخار محدود می‌شود و دستگاه نمی‌تواند شیر را گرم کند. در صورت انسداد کامل لوله‌ها، دستگاه دیگر توانایی تولید بخار و عبور شیر را ندارد. همچنین این تجمع رسوب می‌تواند بر نشانگر بویلر تاثیر بگذارد که در این صورت دستگه توانایی تشخیص سطح آب را ندارد که در این صورت بویلر بیش از حد پر می‌شود و سرریز خواهد شد.

نحوه تمیز کردن اسپرسوساز با آبلیمو

رسوب زدایی اسپرسوساز با آبلیمو

همانطور که می‌دانید تمیز کردن و رسوب زدایی این دستگاه بسیار اهمیت دارد. به این صورت که حتی اگر مقدار کمی از قهوه در داخل دستگاه شما قرار داشته باشد هم بر مزه قهوه خروجی تاثیر گذار است و باعث خراب شدن مزه‌ی قهوه می‌شود. اما بر خلاف آنچه متصور می‌شوید تمیز کردن و رسوب زدایی این دستگاه بسیار ساده است. یکی از این راه‌های ساده روش تمیز کردن اسپرسوساز با آبلیمو است. نصف لیوان آب لیمو ترش و صد البته "بدون پالپ" را در پارچ اسپرسوساز بریزید. کمی صبر کنید. حالا دستگاه را روشن کنید تا مرحله دم کردن تمام شود. سپس محلول را تخلیه و در پارچ آب آشامیدنی بریزید و دوباره این مراحل را تکرار کنید تا طعم لیمو به کل از دستگاه خارج شود.

روش تمیز کردن اسپرسوساز با اسید سیتریک

رسوب زدایی اسپرسوساز با اسید سیتریک

در ادامه‌ مقاله‌ی راهنمای تمیز کردن اسپرسوساز، قصد داریم ماده‌ای قوی برای رسوب زدایی دستگاه اسپرسوساز‌تان، به نام اسید سیتریک به شما عزیزان معرفی کنیم. دو قاشق اسید سیتریک را به همراه 1.4 لیوان آب ترکیب کنید، درون دستگاه‌تان بریزید، اسپرسوساز را روشن کنید تا رسوبات آن حذف شود. در آخر دستگاه را 2-3بار به همراه آب خالی روشن کنید. دقت کنید که از این روش بیشتر از 3 بار در سال استفاده نکنید چون سبب تجمع رسوبات دیگری می‌شود.

آموزش تمیز کردن اسپرسوساز به کمک سرکه

رسوب زدایی اسپرسوساز با سرکه

همانطور که می‌دانید تجمع رسوب در دستگاه علاوه بر تاثیر بر مزه‌ی قهوه، سبب کاهش طول عمر دستگاه نیز می‌شود. استفاده از آبلیمو برای رسوب زدایی یک روش تمیز کردن اسپرسوساز است که بسیار هم کارآمد است. به حدی که می‌توان گفت سرکه بهترین ماده برای رسوب زدایی و تمیز کردن اسپرسوساز است که علاوه بر آن، سرکه بی خطرترین ماده برای رسوب زدایی نیز می‌باشد.

برای رسوب زدایی به کمک سرکه، نیاز به یک لیوان آب داغ و نصف لیوان سرکه دارید. این محلول را درون مخزن دستگاه ریخته و یک ساعت صبر کنید. دستگاه را روشن کرده و به اندازه نصف تایم دم کشیدن قهوه صبر کنید. حالا دستگاه را خاموش کنید، مخزن را برارید و با آب گرم بشورید. بعد از آن برای اینکه بوی سرکه درون دستگاه نماند 2-3 بار مخزن را با آب خالی پر کرده و دستگاه را روشن کنید و تمام. این روش بر خلاف روش‌های دیگر ضرر خاصی ندارد و سبب تجمع رسوبات دیگر در قطعات دستگاه نمی‌شود.

نحوه تمیز کردن اسپرسوساز به کمک قرص جرم گیر

در ادامه مقاله‌ی راهنمای تمیز کردن اسپرسوساز، یک روش ساده‌ی دیگر به شما معرفی می‌کنیم که آن استفاده از قرص جرم گیر مخصوص اسپرسوساز است. برای نحوه تمیز کردن اسپرسوساز به کمک این روش، باید طبق دستورالعمل روی بسته بندی قرص عمل کنید. قرص را درون مخزن دستگاه قرار داده و دستگاه را روشن کنید و مابقی مراحل.


رسوب زدایی اسپرسوساز با قرص جرم گیر

آموزش تمیز کردن اسپرسوساز به کمک جوش شیرین

یکی دیگر از روش‌های خانگی تمیز کردن و حذف رسوبات اسپرسوساز، استفاده از جوش شیرین است. جوش شیرین به راحتی چربی و رسوبات درون اسپرسوساز را از بین می‌برد. برای انجام این کار، یک قاشق چای خوری جوش شیرین را به همراه آب تصفیه شده درون دستگاه بریزید. سپس پرتافیلتر را در جای خود فیکس کرده و دستگاه را روشن کنید. 20 ثانیه صبر کنید. حالا مخزن را خالی کرده و با آب تصفیه شده این بار دستگاه را روشن کنید تا جوش شیرین به طور کامل از دستگاه خارج شود.

سخن پایانی

ایجاد رسوب و جرم در دستگاه اسپرسوساز امری بدیعی ست و بسته به میزان سختی آب مصرفی، کم و زیاد می‌شود. رسوب باعث می‌شود تا درجه حرارت آب در فرایند عصاره گیری اسپرسو کم شود و قدرت دستگاه کم شود. که همه‌ این‌ها باعث می‌شود طعم قهوه‌ی خروجی تغییر کند و نامطلوب شود. پس برای داشتن قهوه‌ای با عطر و طعم مطلوب سعی کنید در مرحله‌ی اول هنگام استفاده مراقبت‌های لازم را انجام دهید و در کنار آن رسوب زدایی همیشگی نیز داشته باشید. در مقاله‌ی راهنمای تمیز کردن اسپرسوساز، سعی داشتیم روش‌های تمیز کردن و رسوب زدایی اسپرسوساز را با شما به اشتراک بگذاریم. امیدواریم برای شما مفید بوده باشد و از روش‌هایی که گفتیم استفاده کنید و مزه‌ی واقعی و سالم قهوه را بچشید.

شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر، مشاهده و خرید اسپرسوساز‌ مباشی، اسمگ، دلونگی و ... به سایت مه‌سنتر مراجعه کنید.

 

 


سوالات متداول

بسته به نوع روش رسوب گیری متفاوت است. طبق جدول زمانی هر رسوب گیر که در متن توضیح داده ایم عمل کنید.

بسته به بودجه مدنظرتان متفاوت است ولی در کل اسپرسوساز مباش و و دلونگی و اسمگ جز پرفروش ترین اسپرسوساز‌های موجود در بازار هستند و از کیفیت بالایی برخوردارند.