آیا دستگاه اسپرسوساز فوم شیر می‌ده؟!

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 5 دقیقه

آیا دستگاه اسپرسوساز فوم شیر می‌ده؟!

یکی از جذاب‌ترین بخش‌های اسپرسو فوم روی آن است. از فوم شیر می‌توان برای نوشیدنی‌های مختلفی که بر پایه اسپرسو هستند همچون لاته ، کاپوچینو، ماکیاتو و...استفاده کرد. هر کسی که اهل قهوه درست کردن باشد، دوست دارد بتواند فوم بیشتری روی قهوه‌اش ایجاد کند. درواقع هرچقدر فوم بهتری درست کنید، در درست کردن قهوه حرفه‌ای‌تر به نظر می‌رسید.

اما زمانی که اقدام به خرید اسپرسوساز کرده‌ایم، چگونه می‌توانیم یک فوم بسیار خوب داشته باشیم؟ در این مطلب قصد دارم این مساله را بررسی کنیم و به این سؤال پاسخ دهیم که "اسپرسوساز خودش فوم می‌ده؟" اگر شما هم علاقمند به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید، با ما تا انتهای ای مطلب از وبسایت مه‌سنتر همراه باشید.

 

فوم‌گیری شیر چیست؟

بیایید قبل از هر چیز کمی با فوم‌گیری شیر آشنا شویم، در تعریف عامیانه فوم‌گیری باید گفت، فوم‌گیری شیر یعنی شما بتوانید شیر را  کف‌دار کنید. اما در یک تعریف تخصصی‌تر فوم‌دهی را باید فرایندی دانست که طی آن هوا داخل شیر نفوذ می‌کند و توسط پروتئین‌های شیر محاصره می‌شود و در نهایت فوم را به وجود می‌آورد. حالا که با مفهوم فوم‌گیری آشنا شدید، در ادامه مراحل فوم گرفتن از دستگاه اسپرسوساز را نیز بررسی خواهیم کرد. این مراحل به شرح زیر هستند:

مرحله اول: ابتدا باید براساس مراحل تهیه قهوه زمان مناسب فوم‌گیری را انتخاب نمایید.

مرحله دوم: سپس باید دستگاه اسپرسوساز را روشن کنید.

مرحله سوم: سپس باید کلید بخار دستگاه اسپرسوساز را بزنید.

مرحله چهارم: براساس میزان قهوه شیر مورد نیاز را به آن اضافه کنید.

مرحله پنجم: با قرار دادن دماسنج داخل شیر دمای آن را چک کنید.

مرحله ششم: در این مرحله باید یک پیچر را به صورت مورب در زیر نازل بخار دستگاه قرار دهید.

مرحله هفتم: حالا با چرخاندن پیچ اسپرسوساز اجازه دهید تا بخار وارد شیر شود. پس از گذشت زمان شیر شروع به تولید کف خواهد کرد.

مرحله هشتم: در این مرحله شیر فوم‌گیری شده آماده است و می‌توانید به قهوه خود اضافه‌اش کنید.

 

نکات مهم هنگام فوم‌گیری شیر با دستگاه اسپرسوساز

نکات مهم هنگام فوم گیری شیر با دستگاه اسپرسوساز

 

اگر می‌خواهید فوم‌گیری بهتری داشته باشید، رعایت نکات زیر ضروری است:

  • باید یک پیچر مناسب با نوشیدنی که می‌خواهید تهیه کنید داشته باشید و مثلا زمانی که می‌خواهید کاپوچینو درست کنید یک پیچر کوچک کافی است. اما مثلا برای فوم‌گیری لاته باید پیچرهای بزرگ‌تر استفاده کنید.
  • بهتر است برای اینکه فوم‌گیری بهتری داشته باشید از شیر نیمه چرب استفاده کنید.
  • برای اینکه پیچر بتواند به نازل نزدیک‌تر باشد، بهتر است نازل کمی کج باشد. بنابراین نوک نازل را دقیقا در مرکز شیر قرار دهید و سپس پیچر را کمی به طرف آن متمایل کنید.
  • اگر می‌خواهید فوم بهتری داشته باشید، لازم است در نازل حرکت رفت و برگشتی ایجاد شود. برای این کار نوک نازل را به سمت سطح شیر بیاورید و زمانی که به اندازه کافی فوم تشکیل شد نازل را به زیر سطح شیر بروید.
  • نکته مهم دیگری که باید به آن دقت کنید، دمای فوم است. پس از اینکه نوک نازل را پایین بردید، سعی کنید دمای آن را به 55 الی 60 درجه نگه دارید.
  • برای چک کردن دما هم می‌توانید از دماسنج استفاده کنید و هم می‌توانید نوک دستتان را به نازل بچسبانید اگر دستتان کمی شروع به سوزش کرد، یعنی شیر به اندازه کافی گرم شده است.
  • باید شیر را به هم بزنید تا فوم به‌صورت مساوی داخل پیچر پخش شود.
  • در نهایت باید پس از هر بار فوم‌گیری دستگاه اسپرسوساز را تمیز کنید.

 

کارهایی که نباید هنگام فوم گیری انجام دهید

حالا برای اینکه فوم‌گیری دچار مشکل نشود، کارهایی هست که نباید انجامشان دهید. این موارد به شرح زیر هستند:

نازل بخار یا استیم وند مهم‌ترین مساله در گرفتن فوم قهوه است. بنابراین نباید درجه آن اشتباهی باشد. حواستان باشد که نوک نازل را به هیچ‌عنوان نباید پایین باشد. اگر نازلتان داخل شیر است و صدای بلند و خفه‌ای از آن به گوش برسد، باید بدانید که نازل زیاد از حد پایین است و اصلا هوایی وارد شیر نمی‌شود که بتوان با کمک آن فوم تشکیل داد.

همچنین نازل شیر را باید به‌صورتی داخل آن قرار دهید که مواردی همچون پرش شیر، صدای قل زدن و فوران شیر شدید پیش نیاید. بهترین حالت قرار دادن نازل به این صورت است که در نزدیکی سطح صدای برش بدهد و در قسمت‌های پایینی تنها شما یک حالت دورانی درون شیر ببینید.

کار مهم بعدی که نباید به هیچ‌عنوان آن را انجام دهید، تغییر موقعیت و حالت پیچر است. هنگام فوم گرفتن باید صبر و تمرکز لازم را داشته باشید و پس از اینکه جای مناسب نازل را پیدا کردید، صبر کنید و نگران حباب‌های بزرگی که ایجاد می‌شود نباشید، آنها به مرور زمان و دوران‌های منظم از بین خواهند رفت.

عدم نظافت نازل اشتباهی است که هیچگاه نباید مرتکب آن شوید. 90 درصد از کسانی که فومشان شکل و طعم بعدی دارد. بنابراین برای داشتن یک فوم خوب باید نازل را همیشه تمیز نگه دارید زیرا زمانی که نازل سرد می‌شود شیری که از آن عبور کرده به جداره‌هایش می‌چسبد و هنگامی که دوباره می‌خواهید از آن استفاده کنید بوی بدی از آن به مشامتان خواهد خورد. اگر نازل دستگاهتان خودکار باشد، تمیز نکردن آن باعث کاهش مکش شده و فرایند فوم گیری را خراب می‌کند.

کار دیگری که نباید انجام دهید، بالا بردن بیش از حد دمای فوم است. دمای شیر اگر به بیش از 70 درجه سانتیگراد برسد، باید آن را سوخته بدانید و شیر سوخته طعم بدی به فوم می‌دهد. بنابراین اگر قهوه دلچسبی داشته باشید حواستان به دمای شیر باشد.

 

چه دستگاه‌هایی برای فوم‌گیری مناسب هستند؟

چه دستگاه‌هایی برای فوم‌گیری مناسب هستند؟

 

معمولا از دستگاه‌های اتوماتیک برای فوم‌گیری استفاده می‌کنند اما EC850M را باید یکی از اسپرسوسازهای غیراتوماتیک برند دلونگی دانست که مخزن شیر دارد و به همین دلیل هم بسیار محبوب است. این مخزن شیر در مجاورت با نازل قهوه قرار گرفته و به راحتی می‌تواند از شیر برای تهیه کاپوچینو، اسپرسو، لته وحتی فوم قهوه استفاده کند. فقط کافی است از روی پنل کنترل اسپرسوساز دلونگی، نوشیدنی مورد نظرتان را انتخاب کنید.

همچنین شما می‌توانید برای اینکه خیالتان از یک فوم خوب راحت باشد، خرید دستگاه اسپرسوساز مباشی مدل ECM2500 نیز در دستور کار خود قرار دهید. این دستگاه برای تهیه نوشیدنی‌هایی همچون کاپوچینو و لته نیز مناسب است.  اگرچه برندهایی همچون اسپرسوساز اسمگ هم دستگاه‌های مناسبی برای این کار دارند اما با توجه به قیمت بالای این برندها و قیمت مناسب مباشی، مشخص است که باید به سراغ کدام گزینه بروید.

کلام آخر

در این مطلب همه چیز را درباره فوم‌گیری برای قهوه بررسی کردیم. پس از خواندن این مقاله باید بتوانید یک فوم خوش طعم و زیبا برای قهوه خودتان درست کنید و قهوه‌تان را یک قدم به قهوه‌های خوشمزه کافی‌شاپی نزدیک کنید. اما مهم‌تر از آن باید بدانید زمانی که به فروشگاه لوازم خانگی آنلاین یا غیرآنلاین مراجعه کردید، برای داشتن یک قهوه خوش فوم به سراغ چه برندهایی بروید.

اگر نکته دیگری درباره این موضوع وجود دارد که در این مطلب بدان اشاره نشد، حتما آن را با ما و دیگر خوانندگان به اشتراک بگذارید تا دیگران هم بهره ببرند. امید است این مطلب برایتان مفید بوده باشد و بتوانید از آن استفاده کنید.

 


محصولات مرتبط