راهنمای نگهداری از اسپرسوساز

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 5 دقیقه

راهنمای نگهداری از اسپرسوساز

اسپرسوسازها به انواع مختلفی همچون اسپرسوساز دستی، اسپرسوساز نیمه اتوماتیک و اسپرسوساز اتوماتیک تقسیم می‌شوند. نگهداری از این دستگاه‌ها پیچیدگی بیشتری نسبت به قهوه‌سازها داردو هر از گاهی دچار رسوب می‌شود. اگر تصمیم دارید یک دستگاه اسپرسوساز را درخانه خود داشته باشید، باید کمی درباره نحوه نگهداریشان اطلاعات کسب کنید.

در این مطلب قصد داریم سیر تا پیاز را درباره نگهداری از اسپرسوساز و همچنین نحوه تمیز کردن اسپرسوساز یا همان رسوب‌زدایی را بررسی کنیم. اگر شما هم علاقمند به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید، با ما تا انتهای این مطلب از وبسایت مه سنتر همراه باشید.

همه چیز درباره رسوب‌زدایی اسپرسوساز

منظور از نگهداری از اسپرسوساز، پاک کردن رسوب از آن است. برای اینکه یک فنجان اسپرسوی خوش طعم داشته باشید، باید دستگاه اسپرسوساز خود را به‌صورت مرتب رسوب‌زدایی کنید. جدا از طعم خوش، انجام این کار عمر دستگاهتان را هم بالا خواهد برد. درواقع شما باید در طول سال سه الی چهار بار فرایند رسوب‌زدایی را برای دستگاهتان انجام دهید. اگر رسوب‌زدایی دستگاه را به‌صورت مرتب انجام ندهید ممکن است مشکلات زیر پیش بیاید:

  • ممکن است، آب به دمای مطلوب نرسد.
  • امکان دارد طعم اسپرسو خراب شود.
  • ممکن است، دستگاه خراب شود.

روش رسوب‌زدایی دستگاه اسپرسوساز

روش رسوب‌زدایی دستگاه اسپرسوساز

 

برای رسوب‌زدایی دستگاه اسپرسوساز روش‌های مختلفی وجود دارد که در ادامه برخی از رایج‌ترین و محبوب‌ترین آنها را با هم بررسی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

رسوب‌زدایی با اسید سیتریک

یکی از راه‌های تمیز کردن دستگاه اسپرسوساز، استفاده از اسید سیتریک است. برای این کار باید دو قاشق غذاخوری اسید سیتریک را با یک لیتر آب مخلوط کنید. بهتر است که دمای آب با دمای اتاق یکی باشد. در مرحله بعد باید این محلول را درون ماشین اسپرسوساز خود بریزید و دستگاه را روشن کنید و سپس محلول را از طریق گروپ (Group) تخلیه کنید. آب را باید از طریق نازل بخار هم عبور دهید تا فرایند رسوب‌زدایی کاملا انجام شود.

رسوب‌زدایی با سرکه

سرکه برای رسوب‌زدایی بسیاری دیگر از وسایل مانند کتری، سماور و... هم استفاده می‌شود و روش استفاده از آن هم مانند اسید سیتریک است. بهتر است برای این کار از سرکه سفید استفاده کنید. مقداری سرکه را با آب مخلوط نمایید و داخل اسپرسوسازتان بریزید و سپس تخلیه‌اش کنید. پس از اینکه تخلیه انجام شد باید یک تمیزکاری اساسی با آب انجام دهید تا بوی سرکه کاملا از بین برود. همچنین تمام قطعاتی که می‌توانید جدا کنید را جداگانه بشویید.

رسوب‌زدایی با تبادل گرمایی

روش سوم، رسوب‌زدایی با تبادل گرمایی است. این روش را می‌توان برای تمام دستگاه‌هایی که دارای بویر تبادل حرارت هستند، استفاده کرد و روش انجامش هم به این صورت است که ابتدا باید دستگاهتان را روشن کنید تا گرم شود. زمانی که دستگاه به فشار عملیاتی رسید آن را خاموش کنید و سپس شیر آب گرم را باز نمایید. در گام بعدی باید آب را با کار دادن اهرم دم از مبدل حرارتی تخلیه نمایید و سپس دریچه آب گرم را ببندید.

در گام بعدی باید یک محلول رسوب‌زدایی آماده کنید و آن را در مخزن دستگاه اسپرسوساز بریزید. پس از آن سه بار، هر بار به مدت 20 تا 30 دقیقه فرآیند کاری گروپ را انجام دهید و پس از هر بار انجام شدن اهرم را پایین بکشید. در نهایت دستگاه را خاموش و نازل را از توزیع‌کننده آب گرم خارج نمایید و سپس شیر آب گرم را باز کنید. درآخر هم تمیزکاری‌های مربوط به مخزن را انجام دهید و آن را دوباره سرجایش بگذارید.

 

زمانی که می‌خواهید دیگ بخار را تخلیه نمایید، دستگاه را خاموش کنید و آب گرم را باز بگذارید. سپس دوباره مخزن آب را پر نمایید و دستگاه را روشن کنید. زمانی که دستگاه به فشار کاری خودش رسید، آن را خاموش کنید. سپس شیر آب گرم را باز کنید تا دستگاه تخلیه شود. این کار را 3 تا 5 بار تکرار نمایید تا دستگاه کاملا شستشو پیدا کند.

چگونه دستگاه اسپرسو تک بویلر یا ترموبلاک را رسوب‌زدایی کنیم؟

چگونه دستگاه اسپرسو تک بویلر یا ترموبلاک را رسوب‌زدایی کنیم؟

 

در مرحله اول باید چیزی که می‌خواهید با آن رسوب‌زدایی کنید را در آب حل نمایید. سپس حدود یک فنجان از محلول موجود را در دستگاه بریزید تا از طریق بخار خارج شود. در مرحله بعد دستگاه را خاموش نمایید و اجازه دهید تا 20 دقیقه خاموش باشد تا محلول رسوب‌زدایی به خوبی کارش را انجام دهد.

بعد از گذشت 20 دقیقا یک چهارم از حجم مخزن را از نازل بخار و یک چهارم دیگر را از راه محل عصاره‌گیری خارج نمایید. دوباره دستگاه را خاموش کنید تا 20 دقیقه استراحت کند. سپس آبی که در دستگاه باقی مانده است را از طریق نازل بخار نمایید و یکی دو بار دستگاه را بشویید تا تمیز شود.

چگونه دستگاه سوپر اتوماتیک را رسوب‌زدایی کنیم؟

ممکن است دستگاه اسپرسوساز شما چرخه رسوب‌زدایی خودکار داشته باشد. در این صورت شما می‌توانید به راحتی از روی دفترچه راهنما یاد بگیرید که چگونه می‌توانید رسوب‌زدایی را فعال نمایید. اما ماشین‌هایی که رسوب‌زدایی خودکار ندارند به این صورت تمیز می‌شوند که ابتدا باید ماده‌ای که برای رسوب‌زدایی استفاده می‌شود را در یک مخزن کامل حل نمایید. سپس به‌اندازه یک فنجان از محلول را از طریق نازل بخار از دستگاه خارج کنید و شیر بخار را ببندید.

حالا باید دستگاه را به مدت 20 دقیقه خاموش کنید تا محلول رسوب‌زدایی کارش را انجام دهد. پس از گذشت این 20 دقیقه، نصف محلول را از مخزن نازل بخار خارج نمایید. سپس دوباره دستگاه را برای 20 دقیقه خاموش کنید. آنچه که از محلول باقی مانده است را از نازل بخار خارج نمایید و یکی دوبار دستگاه را بشویید تا تمیز شود.

بهترین محصولات برای رسوب‌زدایی

بهترین محصولات برای رسوب‌زدایی

 

جدا از محصولات خانگی مانند سرکه که برای رسوب‌زدایی مناسب است، شما می‌توانید از موارد زیر هم برای رسوب‌زدایی استفاده کنید:

  • Dezcal مناسب برای دستگاه‌های اسپرسو تک بویلر، تبادل گرمایی و بویلر دوبله اسپرسوسازهای دستی، نیمه اتوماتیک یا سوپر اتوماتیک
  • Durgol Swiss: سازگار با انواع دستگاه‌های اسپرسوساز خانگی
  • Urnex Cleancaf مناسب برای رسوب‌زدایی انواع دستگاه‌ها و تمیز کردن بسکت‌ها و رسوب‌های ریز است.
  • Jura Decal مناسب برای ماشین‌های اسپرسوساز سوپراتوماتیک
  • Delonghi مناسب برای دستگاه‌های  DeLonghi
  • Saeco مناسب برای دستگاه‌های اسپرسوساز Saeco و مارک‌های مشابه

کلام آخر

در این مطلب درباره نحوه تمیز کردن یا همان رسوب‌زدایی دستگاه اسپرسوساز حرف زدیم. باید بدانید که انجام این کار حداقل چهار یا پنج بار در طول سال ضروری است. علاوه براینکه عمر دستگاهتان را زیاد می‌کند، روی طعم قهوه هم تاثیر زیادی دارد. اگر رسوب‌زدایی برایتان سخت است، می‌توانید هنگام خرید اسپرسوساز مباشی، اسپرسوساز دلونگی یا هر برند دیگری، مدلی را انتخاب کنید که رسوب‌زدایی اتوماتیک دارد.

اگر نکته دیگری درباره این موضوع وجود دارد که در این نوشته بدان اشاره نشد، یا راه بهتری برای رسوب‌زدایی دستگاه اسپرسوساز می‌شناسید، حتما آن را با ما و دیگر خوانندگان به اشتراک بگذارید تا دیگران هم از آن بهره ببرند. امید است این مطلب برایتان مفید باشد و بتوانید از ان استفاده کنید.


محصولات مرتبط