به همین سادگی فوم شیر بگیر!

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 5 دقیقه

به همین سادگی فوم شیر بگیر!

منظور از فوم شیر یعنی وارد شدن مولکول‌های هوا به ساختار آن. هنگامی که با روش‌های مختلف فوم گیری شیر را انجام می‌دهیم غلظت و شیرینی طبیعی شیر افزایش پیدا کرده و طعمی دلنشین برای آن ایجاد می‌شود. در حال حاضر اغلب نوشیدنی‌ها از جمله قهوه، لاته، کاپوچینو و… با شیر سرو می‌شوند. در این مطلب قصد داریم شما را روش‌های ساده و کاربردی برای تهیه فوم شیر آشنا کنیم و نوشیدنی‌هایی را به شما معرفی کنیم که به این فوم نیاز دارند. پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

 

فوم شیر چیست؟


اگر به دنبال افزایش غلظت و شیرینی طبیعی شیر هستید باید به سراغ تهیه فوم شیر بروید. فوم گیری باعث می‌شود تا شیر حجم پیدا کند و شیرینی بیشتری از آن آزاد شود. در این فرآیند مولکول‌های هوا وارد ساختار شیر می‌شوند و توسط پروتئین‌ها احاطه می‌شوند. در حال حاضر نوشیدنی‌های زیادی وجود دارند که از فوم شیر برای تهیه آن‌ها استفاده می‌شود.
جالب است بدانید که روش‌های مختلفی برای تهیه فوم وجود دارد که یکی از آن‌ها استفاده از اسپرسوساز خانگی یا قهوه ساز می‌باشد. این دستگاه‌ها توسط برندهای متعددی تولید می‌شوند اما اگر به قصد خرید لوازم خانگی وارد فروشگاه شده باشید قطعا با اسپرسوساز دلونگی آشنا شده اید. دلونگی از بهترین برندهای موجود در بازار است که تاکنون رضایت و اعتماد طیف وسیعی از مشتریان را به خود جلب کرده است.
هنگامی که وارد کافی شاپ می‌شوید و به لیست نوشیدنی‌های قهوه آن نگاه می‌کنید به انواع و اقسام قهوه برمی خورید که از ترکیب شیر و قهوه تهیه می‌شوند. به طور مثال لاته، موکا، کاپوچینو و… جزو این نوشیدنی‌ها هستند که پایه اصلی همه آن‌ها اسپرسو می‌باشد. لازم به ذکر است که برخی از افراد به قهوه‌های دمی و خانگی نیز شیر اضافه می‌کنند که قطعا طعم آن‌ها را بهتر می‌کند.
در ترکیبات اغلب قهوه‌های فوری شاهد وجود شیر خشک هستیم. این موضوع به معنای دلنشین بودن طعم شیر می‌باشد و اینکه قادر به کاهش طعم بسیار تلخ قهوه است. البته ناگفته نماند که افراد زیادی وجود دارند که به طعم تلخ قهوه علاقه‌مند هستند و این موضوع برای آن‌ها خوشایند است. آن‌ها به هیچ عنوان ماده دیگری با شیر ترکیب نمی‌کنند!

 

پیشنهاد می شود: رسوب‌زدایی قهوه ساز + آموزش گام به گام

 

۴ روش ساده و کاربردی برای گرفتن فوم شیر

 

۴ روش ساده و کاربردی برای گرفتن فوم شیر

 


گرفتن فوم شیر به کمک فرنچ پرس


اگر اهل دمنوش باشید به خوبی با دستگاهی به نام فرنچ پرس آشنا هستید. این دستگاه شباهت زیادی به ماگ دارد و می‌توانید نوشیدنی‌هایی مختلفی را با آن تهیه کنید. فرنچ پرس برای فوم گیری شیر نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. لازم است در ابتدا شیر را گرم کنید و به دمای ۶۰ درجه سانتیگراد برسانید. سپس آن را درون فرنچ پرس بریزید. گرم کردن شیر به روش‌های مختلف از جمله مایکروویو نیز امکان‌پذیر است.
توجه داشته باشید که مقداری از فضای فرنچ پرس را خالی نگه دارید و به هیچ وجه آن را کاملا پر نکنید تا بتوانید فوم شیر را با بهترین کیفیت آماده‌سازی کنید. بعد از ریختن شیر درون فرنچ پرس باید اهرم آن را به دفعات و سرعت زیاد بالا و پایین کنید تا هوا وارد ساختار و مولکول‌های شیر شود. بعد از چند دقیقه فوم مناسبی از شیر ایجاد می‌شود و می‌توانید درب فرنچ پرس را برداشته و آن را بر روی قهوه یا سایر نوشیدنی‌های مورد علاقه خود بریزید.

 

پیشنهاد می شود: طرز تهیه کاپوچینو کافی شاپی!


با اسپرسوساز به سادگی فوم شیر بگیر!


اغلب کافی شاپ‌ها از دستگاه اسپرسوساز برای تهیه فوم استفاده می‌کنند. زیرا این دستگاه‌ها دارای آپشن‌ها و قابلیت‌های مختلفی هستند که یکی از آن‌ها فوم گیری شیر می‌باشد. اگر به ساختار اسپرسوساز دقت کرده باشید به خوبی می‌بینید که در کنار آن یک اهرم بخار وجود دارد که در اغلب دستگاه‌های اتوماتیک تعبیه می‌شود. این بازو به دستگاه اسپرسوساز متصل شده است و می‌توانید به راحتی و در مدت زمانی کوتاه، بخار را وارد شیر کند. در این پروسه هوا با فشار گرم وارد شیر می‌شود و باعث ایجاد کف در آن خواهد شد.
برای ایجاد کف از یک پارچک کوچک استفاده کنید. این پارچ‌ها پیچر نامیده می‌شوند که در اغلب فروشگاه‌های دستگاه قهوه و لوازم جانبی به فروش می‌رسند. آن‌ها از عمق مناسبی برای میله بخار برخوردار هستند. ابتدا شیر سرد را درون پیچر بریزید. شیر سرد بهتر از شیر گرم می‌باشد. سپس دسته بخار را داخل پیچر قرار دهید. دکمه بخار را از روی دستگاه اسپرسو ساز بزنید و منتظر بمانید تا شیر کف کند. هر چه دمای شیر افزایش پیدا کند دمای پیچر نیز بیشتر می‌شود. هنگامی که دمای آن به ۶۵ الی ۷۰ درجه رسید دکمه بخار را خاموش کنید و فوم شیر را بر روی نوشیدنی مورد علاقه خود بریزید.


گرفتن فوم شیر با مایکروویو!


یکی دیگر از روش‌های فوم گیری شیر استفاده از دستگاه مایکروویو می‌باشد. ابتدا باید یک شیشه سس یا مربا که از ارتفاع مناسبی برخوردار می‌باشد را انتخاب کنید. آن را تا نصفه پر از شیر کنید و درب آن را ببندید. آن را به مدت ۱ دقیقه تکان دهید تا حجم شیر افزایش پیدا کند. اکنون درب شیشه را باز کنید و آن را به مدت ۴۰ ثانیه درون مایکرووی قرار دهید تا به قدر کافی حرارت ببیند. دقت کنید که دمای شیر به میزان زیاد افزایش پیدا نکند تا کیفیت خود را از دست ندهد. بعد از گرم شدن شاهد ایجاد فوم بر روی آن خواهید بود. آن را از مایکروویو خارج کنید و فوم را بر روی نوشیدنی مورد علاقه خود بریزید.


فوم گرفتن از شیر با همزن


ساده‌ترین وسیله برای تهیه فوم شیر همزن‌های دستی یا برقی است. این دستگاه‌ها در تمام خانه‌ها پیدا می‌شوند و جزو لوازم ضروری در آشپزخانه محسوب می‌شود. در این روش باید شیر را درون یک ظرف مناسب بریزید و آن را بر روی شعله گاز قرار دهید. در حین حرارت دیدن شیر باید از همزن برای هم زدن آن استفاده کنید. این کار را تا زمانی ادامه دهید که بر روی شیر، کف ایجاد شود. تاکید می‌کنیم که مراقب باشید حرارت شیر بیش از حد زیاد نشود. از آن جایی که این روش مقداری زمان بر است در کافی شاپ‌ها مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. اما افراد می‌توانند در منزل آن را بکار بگیرند.

 

چه نوشیدنی‌هایی نیاز به فوم شیر دارند؟

 

چه نوشیدنی‌هایی نیاز به فوم شیر دارند؟


لته


لته یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌ها محسوب می‌شود که نوعی نوشیدنی ایتالیایی می‌باشد. در زبان ایتالیایی به نام کافه لته یا شیر قهوه شهرت دارد. ترکیبات آن از فوم و قهوه اسپرسو می‌باشد که طعم بسیار دلچسبی دارد. هنگامی که فوم گیری شیر انجام شد آن را به دو لایه تفکیک می‌کنیم. لایه زیرین قوام شیر است و لایه رویی کف شیر است. قطعا تکنیک‌هایی برای تهیه لاته وجود دارد که لته آرت نام دارد.


کاپوچینو


کاپوچینو از دیگر نوشیدنی‌های بر پایه قهوه می‌باشد که از فوم در آن استفاده شده است. این نوشیدنی همانند لته مربوط به کشور ایتالیا می‌باشد و برای نخستین بار در سال ۱۶۸۳ در شهر وینا تهیه شد. برای تهیه کاپوچینو باید ابتدا اسپرسو را در کف فنجان بریزیم و سپس فوم را بر روی آن اضافه کنیم.

 

محصولات مرتبط