رسوب‌زدایی قهوه ساز + آموزش گام به گام

رسوب‌زدایی قهوه ساز + آموزش گام به گام

افرادی که به رسوب‌زدایی قهوه ساز اهمیت نمی‌دهند با مشکلاتی از جمله تغییر طعم قهوه مواجه خواهند شد. در سال‌های اخیر شاهد محبوبیت روز افزون دستگاه اسپرسوساز هستیم و در حال حاضر تعداد زیادی از مردم این دستگاه را در خانه دارند و با آن نوشیدنی‌های خوش طعم تهیه می‌کنند. در این مطلب قصد داریم به بررسی و آموزش رسوب‌زدایی قهوه ساز بپردازیم. زیرا این دستگاه به مرور زمان رسوب می‌گیرد و اگر آن را تمیز نکنید نه تنها طعم قهوه را تغییر می‌دهد بلکه باعث آسیب به دستگاه و کاهش طول عمر آن نیز خواهد شد.

 

چرا رسوب‌زدایی قهوه ساز مهم است؟


رسوب‌زدایی قهوه ساز یکی از مهم‌ترین نکات در تهیه یک قهوه خوش طعم می‌باشد. اما متأسفانه افراد زیادی از این موضوع غافل هستند و مدت‌های طولانی پس از خرید قهوه ساز و استفاده از آن، رسوب‌زدایی را انجام نمی‌دهند. هیچ فرقی نمی‌کند که دستگاه قهوه ساز از چه برندی است. آیا اسپرسوساز دلونگی خریداری کرده‌اید یا مباشی و… بلکه نحوه نگهداری آن مهم است. دو روش برای رسوب‌زدایی قهوه ساز وجود دارد که می‌توان به روش طبیعی و روش مصنوعی اشاره کرد. در روش طبیعی از سه ماده آب لیمو، جوش شیرین و سرکه استفاده می‌شود. اما در روش دوم از شوینده‌هایی همچون مایع دیسکیل و قرص جرمگیر استفاده می‌شود.
دستگاه قهوه ساز همانند سایر لوازم برقی در منزل، نیازمند تمیزی و جرمگیری می‌باشد. طبق تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده نشان می‌دهد که این دستگاه به دلیل گرما و رطوبتی که جذب می‌کنند مستعد تشکیل رسوب و جرم می‌باشند. به همین دلیل نیاز به رسیدگی دارند. اگر بتوانید رسوب‌زدایی را به طور دوره‌ای انجام دهید از هزینه‌های اضافی در آینده جلوگیری خواهد شد. همچنین به افزایش طول عمر دستگاه کمک می‌شود.

 

پیشنهاد می شود: طرز تهیه کاپوچینو کافی شاپی!

 

آموزش رسوب‌زدایی قهوه ساز

 

رسوب زدایی قهوه ساز


بهتر است رسوب‌زدایی را به عنوان یکی از کارهای روتین و روزمره انجام دهید. زیرا این کار تاثیر بسیار فوق العاده‌ای در حفظ عملکرد دستگاه خواهد داشت. استفاده از جریان آب گرم ارزان‌ترین و بهترین شیوه محسوب می‌شود. پس از آنکه چند شات اسپرسو گرفتید بعد از آخرین شات، از جریان آب گرم استفاده کنید. بدین منظور ابتدا پرتافیلتر را از دستگاه خارج کنید و درون سینک ظرفشویی بشوئید. پرتافیلتر را ببندید و یک فنجان بزرگ و خالی را در زیر آن قرار دهید تا کاملا پر شود. بعد از اتمام کار پرتافیلتر را مجددا بردارید و درون سینک ظرفشویی بشوئید و دوباره نصب کنید. اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که از نازل بخار برای تهیه فوم شیر یا سایر نوشیدنی‌ها استفاده می‌کنید رسوب‌زدایی و تمیز کردن آن نیز الزامی می‌باشد. بدین منظور نازل بخار را روشن کرده و اجازه دهید به مدت ۱ دقیقه به طور دائم کار کند. سپس انتهای آن را توسط یک پارچه مرطوب به خوبی تمیز کنید و آن را خشک کنید.

 

رسوب‌زدایی قهوه ساز به روش طبیعی


آبلیمو

همان طور که اشاره کردیم رسوب‌زدایی قهوه ساز به دو روش طبیعی و مصنوعی انجام می‌شود. آب لیمو ترش جزو روش‌های طبیعی محسوب می‌شود و قادر است به خوبی رسوبات را از بین ببرد. بدین منظور باید چند مرحله را انجام دهید. نخست آنکه پارچ قهوه ساز با آب پر کنید و دستگاه را روشن کنید. سپس آب دو عدد لیموترش را بگیرید و با نصف فنجان آب ترکیب کنید. این محلول را درون پارچ قهوه ساز بریزید و اجازه دهید به مدت ۱۵ دقیقه در آن بماند.
اکنون فیلتر را درون دستگاه قرار دهید و قهوه ساز را روشن کنید. اکنون تمام مراحلی که برای تهیه قهوه اسپرسو انجام می‌دهید را با محلول آب و لیموترش انجام دهید. سپس یک تکه اسفنج بردارید و آن را درون آب لیمو قرار داده و توری و پارچ قهوه ساز را توسط آن شستشو دهید. در انتهای کار باید قطعات جداشدنی دستگاه را از آن جدا کرده و با آب و مایع ظرفشویی بشوئید.


سرکه

از دیگر روش‌هایی که برای رسوب‌زدایی قهوه ساز انجام می‌شود استفاده از سرکه می‌باشد. در ابتدای کار باید باقی مانده‌های قهوه را از دستگاه خارج کنید و فیلتر قدیمی آن را جدا کرده و دور بیندازید. سپس سبد قهوه را به کمک آب گرم بشوئید. برای آنکه رسوب‌زدایی به خوبی انجام شود باید یک لیوان سرکه را با دو لیوان آب مخلوط کنید. اگر میزان رسوب زیاد است می‌توانید از حجم بیشتری سرکه کمک بگیرید.
محلول بدست آمده را درون دستگاه بریزید و آن را روشن کنید. به مدت چند ثانیه آن را روشن نگه دارید تا محلول در تمام بخش‌های دستگاه نفوذ کند. بعد از گذشت ۱ ساعت مجددا دکمه آن را بچرخانید تا تمام رسوب و جرم آن خارج شود. بعد از اتمام این پروسه، دستگاه را تخلیه کنید و به خوبی با مایع ظرفشویی و آب گرم شستشو دهید. اگر بوی سرکه آزار دهنده بود می‌توانید ۲ الی ۳ بار مخزن را پر کنید و اجازه دهید دستگاه با آب خالی کار کند.


جوش شیرین

یکی دیگر از روش‌های طبیعی برای رسوب‌زدایی قهوه ساز استفاده از جوش شیرین می‌باشد. این ماده از خاصیت قلیایی برخوردار است و می‌تواند به عنوان یک تمیزکننده، بوگیر و جاذب رطوبت عمل کند. این ماده نه تنها برای رسوب‌زدایی از دستگاه قهوه ساز، بلکه برای رسوب‌زدایی سایر لوازم خانگی و برقی نیز مناسب می‌باشد. بدین منظور ابتدا صافی قهوه را از آن جدا کنید و یک لیوان آب ولرم را درون پارچ دستگاه بریزید. یک فنجان جوش شیرین را به پارچ اضافه کنید و کاملا هم بزنید تا ترکیب جدید بدست آید. اکنون قهوه ساز را روشن کنید و اجازه دهید مراحل دم کردن به طور کامل طی شود. پروسه تمیز شدن قهوه ساز به طور خودکار انجام خواهد شد. اکنون دستگاه را خاموش کنید و منتظر بمانید تا خنک شود. پارچ قهوه ساز را جدا کنید و محلول را در سینک بریزید.

 

پیشنهاد می‌شود: راهنمای خرید اسپرسوساز دلونگی

 

رسوب‌زدایی قهوه ساز به روش مصنوعی

 

رسوب زدایی قهوه ساز


رسوب‌زدایی قهوه ساز به روش مصنوعی یعنی استفاده از قرص‌های جرمگیر! قرص جرمگیر از بهترین شوینده‌هایی است که برای تمیز کردن دستگاه اسپرسوساز مورد استفاده قرار می‌گیرد. این قرص‌ها قادرند مجرای دستگاه را کاملا تمیز کنند. قرص جرمگیر به نام قرص دیکسیل نیز شناخته می‌شوند و نحوه استفاده از آن‌ها با توجه به نوع محصول، متفاوت است. توصیه می‌کنید بعد از خرید آن ها، دستورالعمل هر کدام را به خوبی مطالعه کنید. اما به طور کلی شیوه استفاده از قرص‌های جرمگیر به این شکل است که دو عدد از آن‌ها را درون دستگاه قرار می‌دهید تا به راحتی عملیات رسوب‌زدایی یا دیسکیل را انجام دهد. قرص‌های مذکور برای رسوب‌زدایی بخارشو و سماوربرقی نیز کاربرد دارند.

 
هر چی که مي خواهيد ! درب منزل تحویل بگیرید.