چگونه اسپرسو خانگی خوشمزه درست کنیم؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 5 دقیقه

چگونه اسپرسو خانگی خوشمزه درست کنیم؟

چه چیزی لذت‌بخش‌تر از یک فنجان اسپرسو تازه دم در خانه، آن هم درست به همان اندازه‌ای که در کافه‌های محبوب‌تان دوست دارید؟ با کمی تمرین و تجهیزات مناسب، می‌توانید در خانه خود نیز به یک باریستا حرفه‌ای تبدیل شوید. لازمه این کار داشتن یک ماشین اسپرسوساز، یا یک دستگاه اسپرسوساز دستی همراه با کمی ذوق است. در این مقاله، قصد داریم شما را با روش‌های مختلف تهیه اسپرسو خانگی با استفاده از دستگاه‌های پیشرفته تا روش‌های سنتی‌تر، آشنا کنیم. اگر شما هم علاقه‌مند به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید و یا قصد خرید اسپرسوساز را دارید و می‌خواهید مطمئن شوید می‌توانید با آن کار کنید یا نه، تا انتهای این مطلب از وب‌سایت مه سنتر با ما همراه باشید. 

استفاده از دستگاه اسپرسوساز

بدون شک، بهترین و آسان‌ترین روش برای تهیه یک اسپرسو خانگی خوشمزه، استفاده از یک دستگاه اسپرسوساز باکیفیت است. این دستگاه‌ها با اعمال فشار بالا روی قهوه آسیاب شده، عصاره غلیظ و پرعطر قهوه را به شما تحویل می‌دهد. روش درست کردن اسپرسو خوب با دستگاه اسپرسوساز خانگی به صورت زیر است:

ابتدا دانه قهوه مناسب را انتخاب کنید: بهتر است از دانه‌های قهوه تازه و باکیفیت استفاده نمایید. همچنین باید دانه‌های قهوه را متناسب با دستگاه اسپرسوساز خود آسیاب کنید زیرا آسیاب بسیار ریز برای اسپرسو مناسب است و در غیر این صورت ممکن است نتوانید قهوه خوبی آماده نمایید.

در مرحله دوم دستگاه قهوه‌ساز را آماده کنید: فرقی ندارد که بخواهید با اسپرسوساز مباشی قهوه درست کنید یا دلونگی یا هر ماشین دیگری، در هر صورت ابتدا باید دستگاه اسپرسوساز را تمیز کرده و مطمئن شوید که فیلتر آن بدون هیچ مانعی است.

در مرحله سوم دوز مناسب قهوه را انتخاب کنید: در اینجای کار باید مقدار قهوه آسیاب شده را به اندازه توصیه شده در دفترچه راهنما، وارد فیلتر دستگاه کرده و با استفاده از تمپر، آن را به طور یکنواخت و محکم فشار دهید.

در مرحله چهارم وقت عصاره گیری است: برای این کار دستگاه را روشن کرده و اجازه دهید آب داغ با فشار از روی قهوه عبور کند. زمان عصاره گیری بسیار مهم است و معمولاً بین 25 تا 30 ثانیه طول می‌کشد.

در نهایت دستگاه را تمیز کنید: پس از هر بار استفاده و درست کردن قهوه، لازم است دستگاه را تمیز کنید تا از تجمع روغن قهوه و ایجاد طعم تلخ در آن جلوگیری شود.

راهنمای درست کردن قهوه با معروف‌ترین برندهای اسپرسوساز

سه برند دلونگی، مباشی و اسمگ معروف‌ترین ماشین‌های قهوه را تولید می‌کنند. در ادامه روش درست کردن اسپرسو با هر کدام از آنها را توصیح خواهید داد.

روش درست کردن اسپرسو با دستگاه دلونگی

بسیاری از افراد به خاطر مناسب بودن قیمت اسپرسوساز دلونگی، آن را برای خرید انتخاب می‌کنند. اگر شما هم جزو این دسته هستید، باید بدانید که چگونه باید با این دستگاه یک قهوه خوشمزه درست کرد. دستگاه‌های اسپرسوساز دلونگی از جمله محبوب‌ترین دستگاه‌ها در بازار هستند. این دستگاه‌ها معمولاً دارای ویژگی‌های پیشرفته‌ای مانند تنظیم دما و فشار آب هستند. برای تهیه اسپرسو با دستگاه دلونگی، مراحل ذکر شده در بالا را دنبال کنید و به دفترچه راهنمای دستگاه خود نیز مراجعه کنید.

راهنمای تهیه قهوه با دستگاه مباشی

برای درست کردن قهوه با دستگاه برند مباشی هم دقیقا باید دستورالعمل بالا را دنبال کنید یعنی پس از آماده کردن و آسیاب قهوه و تمیز کردن دستگاه مباشی اجازه دهید تا آب دستگاه به دمای موردنظر برسد. سپس قهوه را دون فیلتر قرار دهید و با تمپر صافش کنید. در نهایت کمی صبر کنید تا قهوه شما آماده شود.

نحوه درست کردن قهوه با دستگاه اسمگ

اسپرسوساز اسمگ نیز از کیفیت ساخت بالایی برخوردار هستند و امکان تهیه اسپرسو با کیفیت را فراهم می‌کنند. برای استفاده از دستگاه اسمگ، مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. دستگاه را روشن کرده و منتظر بمانید تا آب به دمای مناسب برسد.
  2. فیلتر دستگاه را با قهوه آسیاب شده پر کرده و آن را به خوبی تمپر کنید.
  3. دستگاه را روشن کرده و اجازه دهید عصاره‌گیری انجام شود.
  4. پس از اتمام کار، دستگاه را تمیز کنید.

روش‌ های سنتی تهیه اسپرسو بدون دستگاه

اگر دستگاه اسپرسوساز ندارید، می‌توانید از روش‌های سنتی‌تری برای تهیه اسپرسو استفاده کنید. البته این روش‌ها به دقت و تمرین بیشتری نیاز دارند. برخی از این راه‌ها به شرح زیر هستند:

استفاده از موکا پات

موکاپات یک وسیله کوچک و کاربردی است که با استفاده از بخار آب، قهوه را دم می‌کند. برای تهیه اسپرسو با موکاپات، آب را تا خط مشخص شده در مخزن پایین دستگاه بریزید، قهوه آسیاب شده را در فیلتر قرار داده و قسمت بالایی موکاپات را روی آن ببندید. سپس موکاپات را روی حرارت ملایم قرار دهید تا قهوه دم بکشد.

استفاده از فرنچ پرس

فرنچ پرس معمولاً برای دم کردن قهوه فیلتر استفاده می‌شود، اما با کمی خلاقیت می‌توانید از آن برای تهیه اسپرسو نیز استفاده کنید. برای این کار، قهوه را بسیار ریز آسیاب کرده و در فرنچ پرس بریزید. سپس آب جوش را روی قهوه ریخته و اجازه دهید تا به مدت 30 تا 45 ثانیهدم بکشد. بعد از آن، پیستون را به آرامی فشار دهید تا قهوه صاف شود.

نکات مهمی که باید برای تهیه اسپرسو بدانید

برخی از نکات مهم که باید هنگام تهیه یک فنجان قهوه خوشمزه بدانید به شرح زیر است:

  • حتما از آب تصفیه شده یا آب معدنی استفاده کنید.
  • بهتر است از دانه‌های قهوه تازه و باکیفیت استفاده نمایید.
  • در صورتی که بتوانید قهوه را بلافاصله قبل از استفاده آسیاب کنید، کیفیت آن بسیار بیشتر خواهد شد.
  • دمای آب برای تهیه اسپرسو باید بین 90 تا 96 درجه سانتی‌گراد باشد و فشار آب هم برای تهیه این نوشیدنی باید بین 9 تا 10 بار باشد.
  • برای عصاره‌گیری بین 25 تا 30 ثانیه باید به دستگاه فرصت دهید.
  • پس از آماده شدن قهوه، حتما دستگاه اسپرسوساز و سایر وسایل را به طور مرتب تمیز کنید.

قهوه خوشمزه کافی شاپی را در خانه خود داشته باشید!

تهیه قهوه خوشمزه و با کیفیت چه با اسپرسوساز دستی و چه ماشین آن، نیازمند کمی تمرین و دقت است اما کاری است که در کوتاه‌ترین زمان ممکن می‌توانید آن را یاد بگیرید. با رعایت نکات ذکر شده در این مقاله، امکان این را خواهید داشت که در خانه خود نیز از یک فنجان اسپرسو خوشمزه لذت ببرید. اگر نکته دیگری درباره این موضوع وجود دارد که در این مقاله بدان اشاره نشد، حتما آن را با ما و دیگر خوانندگان به اشتراک بگذارید تا دیگران هم بهره ببرند. امید است این مطلب برایتان مفید بوده باشد و بتوانید از آن استفاده کنید.