تکنولوژی ELED؛ نسل جدید تلویزیون

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 6 دقیقه

تکنولوژی ELED؛ نسل جدید تلویزیون

تلویزیون‌های ELED نسل جدیدی از تلویزیون‌ها هستند که قابلیت‌ها و مزایای بیشتری نسبت به نسل‌های قبلی تلویزیون از جمله تلویزیون‌های LCD و LED دارند. برندهای مختلف تولید کننده تلویزیون نظیر تلویزیون دوو یا سامسونگ و … در سال‌های اخیر به تولید این نوع تلویزیون‌ها پرداخته و مدل‌های مختلفی از آن را به بازار عرضه کرده‌اند. در این مطلب نسل جدید تلویزیون‌ها و ELED های ساخت شرکت دوو را معرفی می‌کنیم.

از تلویزیون لامپی تا فناوری  ELED

تاریخچه ساخت اولین تلویزیون به حدود یک قرن و نیم پیش برمی‌گردد. سال 1884 میلادی دانش‌آموزی آلمانی به نام پاول نیپکو اولین تلویزیون را اختراع کرد، اما سال‌ها طول کشید تا اختراع او ارتقا و این قابلیت را پیدا کند که شرکت‌های بزرگ اقدام به تولید انبوه تلویزیون کنند.

جان لوگی برد، دانشمند اسکاتلندی که معمولا از او به عنوان مخترع تلویزیون یاد می‌شود در سال 1926 میلادی با توجه به آنچه نیپکو ساخته بود، دستگاهی اختراع کرد که به وسیله آن انتقال تصویر واقعی امکان‌پذیر شد. او یک سال بعد، اولین تلویزیون رنگی مکانیکی را ساخت، اما بیش از 10 سال طول کشید تا شرکت‌های بزرگ اقدام به تولید تلویزیون کنند. در سال 1939 میلادی، 16 شرکت در آمریکا شروع به طراحی یا ساخت دستگاه تلویزیون الکترونیکی کردند و در دهه 50 میلادی این تکنولوژی پیشرفت قابل توجهی کرد و تلویزیون‌های زیادی تولید و عرضه شد و کم کم تلویزیون به خانه‌ها راه یافت.

تکنولوژی ساخت تلویزیون از زمان پیدایش آن متوقف نمانده و هر روز از یک فناوری جدید رونمایی شده است. تلویزیون‌های سیاه و سفید تبدیل به تلویزیون‌های رنگی شده‌اند و تلویزیون‌های رنگی پیشرفت کرده، LCDها و  LEDها ساخته شده‌اند. اکنون در دوران جدیدی از تلویزیون‌ها به سر می‌بریم؛ تلویزیون‌های ELED.

تکنولوژی ELED و فرق آن با  LED

تکنولوژی ELED و فرق آن با  LED

اکنون در بسیاری از خانه‌ها تلویزیون‌های LED که به نسبت نسل‌های قبلی تلویزیون قابلیت‌های بیشتری دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما اگر از آن دسته افراد هستید که دوست دارید تکنولوژی‌های جدید را دریافت کنید، می‌توانید یک قدم جلو بیایید و از خرید تلویزیون نسل جدید نترسید!

تلویزیون‌های LED به نسبت نسل‌های قبلی تلویزیون تصاویر را با کیفیت بسیار بهتری منتقل می‌کردند. ساخت این نوع تلویزیون‌ها انقلابی در صنعت مانیتورسازی بود. با وجود این، اکنون نسلی جدید از تلویزیون‌ها عرضه شده است که تصاویر را با کیفیت بسیار بهتری نسبت به تلویزیون‌ها LED منتقل می‌کند.

تلویزیون‌های ELED یا edge LED نمونه ارتقا یافته تلویزیون‌های LED هستند. یک تفاوت عمده بین این نوع تلویزیون‌ها با تلویزیون‌های LED باعث شده بسیاری به فکر استفاده از این تکنولوژی جدید بيفتند؛ تفاوتی که باعث می شود تصاویر را با کیفیت بهتر و رنگ ها را نزدیک به واقعیت ببینیم.

در نمایشگرهای ELED ، بک لایت یا نوری که از پشت صفحه نمایش تابیده می‌شود، در لبه‌ها و گوشه کناره‌های قاب نمایشگر تلویزیون قرار دارد. جابه‌جایی بک لایت از مرکز نمایشگر به گوشه‌ها باعث شده دیگر خبری از هاله نور مزاحمی که در LEDها می‌دیدیم، نباشد. در واقع منبع نور در LEDها این نوع از تلویزیون‌ها را با یک اشکال اساسی مواجه کرده بود. 

تجمع حجم زیادی از دیودهای نوری در تمام بخش‌های پنل نمایشگرهای LED، هاله‌ای از نور در پشت تصاویر ایجاد می‌کرد که باعث می‌شد رنگ‌های تیره، روشن‌تر از چیزی که واقعا هستند، دیده شوند. به همین دلیل است که رنگ های سیاه در تلویزیون‌های LED  روشن‌تر هستند و با آنچه در واقعیت می‌بینیم متفاوتند. در تکنولوژی ELED این اشکال برطرف شده است، ضمن اینکه نمایشگرهای ELED نازکی و ظرافت بیشتری دارند و با فضای مینیمال آپارتمان‌ها همخوان هستند. 

استفاده از این فناوری جدید، تجربه بهتری در تماشای تلویزیون را رقم می‌زند  و به این دلیل است که شرکت‌های عرضه کننده تلویزیون این نوع تکنولوژی را مورد استفاده قرار می‌دهند. تفاوت در کیفیت تصویر به قدری زیاد است که حتی یک بار تماشای تصاویر در تلویزیون‌های ELED ما را متوجه اشکالات اساسی LEDها می‌کند. 

اگر از کسانی باشید که تجربه تماشای تلویزیون‌های قدیمی و بعد از آن تماشای LEDها را داشته اید، حتما متوجه تفاوت کیفیت تصاویر در این دو نوع تلویزیون شده اید. به همان اندازه که LEDها تصاویری با کیفیت به مراتب بهتر از تلویزیون‌های قدیمی انتقال می‌دهند، تلویزیون‌های ELED نیز تحولی بزرگ و محسوس در انتقال تصاویر ایجاد کرده‌اند.

نسل جدید تلویزیون های دوو

خرید تلویزیون همواره با حساسیت‌هایی روبه‌روست، چرا که این وسیله پرکاربرد است و همه روزه با آن سر و کار خواهیم داشت و علاوه بر این زیبایی ظاهری آن، جلوه خاصی به خانه ما می‌دهد. پیشرفت هر روزه تکنولوژی تلویزیون سازی باعث می‌شود وقت خرید این وسیله دنبال پیشرفته‌ترین نوع آن باشیم. محصولات دوو از پیشرفته‌ترین محصولات عرضه شده در بازار هستند و این شرکت علاوه بر تولید و عرضه تلویزیون‌های  LED، تلویزیون‌های نسل جدید را هم به بازار عرضه کرده است.

بسیاری افراد زمانی که تکتولوژی LED آمد، آن را با محصولات دوو تجربه کردند. تلویزیون‌های LED دوو در نوع خود منحصر به فرد هستند و طرفداران خود را دارند، همانطور که به نظر می‌رسد نسل جدید محصولات این شرکت نیز جای خودشان را در بین طرفداران تکنولوژی باز کرده اند.

تلویزیون‌ دوو از نوع سوپرانوی، اولین نسل از تلویزیون‌های ELED این شرکت بودند که عرضه آنها رضایت زیادی را به دنبال داشت. در این نوع تلویزیون‌ها علاوه بر آنکه از تکنولوژی جدید ELED استفاده شد، قابلیت‌های دیگری نیز وجود داشت که استفاده از آن را جذاب و لذت‌بخش می‌کرد.

رزولوشن تصویر Ultra HD، اندروید 8، حافظه داخلی 16 گیگابایت، پنل 60 هرتزی، دوربین اتوماتیک و اسپیکرهای JBL برخی از ویژگی‌های تلویزیون سوپرانوی دوو هستند؛ مجموعه ای از تکنولوژی‌های جدید که قرار گرفتن آنها در کنار همدیگر ترکیب شگفت انگیزی به وجود آورده است.

شرکت دوو اما در اینجا متوقف نمانده و نوع جدیدی از تلویزیون‌های ELED را تولید کرده است که به تلویزیون‌های الگانت دوو مشهور هستند. این نوع تلویزیون‌های ELED هم مانند سوپرانو در دو سایز 55 و 65 اینچ ساخته شده‌اند و مزایای جانبی دیگری به جز کیفیت بالای انتقال تصویر دارند که هر یک به تنهایی می‌تواند دلیل کافی برای انتخاب این محصول باشد.

رزولوشن 4K، حافظه داخلی 16 گیگابایت، پنل 60 هرتزی، سیستم عامل اندروید ورژن 9 و اسپیکرهای پرقدرت، این تلویزیون را به محصولی جذاب تبدیل کرده و افرادی را که دنبال تکنولوژی‌های جدید هستند وسوسه می‌کند به سراغ آن بروند.

این ویژگی‌ها به جز ویژگی‌هایی است که در مدل‌های دیگر تلویزیون‌های دوو از جمله در LEDهای آن وجود داشت. تلویزیون الگانت دوو قابلیت اتصال به وای فای، بلوتوث و موبایل‌های اندروید را هم دارد و با بهره‌مندی از تکنولوژی Dolby Digital Plus در کنار قابلیت Surround کیفیت صدای مثال‌زدنی دارد. اگر به دنبال دیدن تصاویر با کیفیت و شنیدن صداهای خوب هستید، محصولات دوو از جمله ELEDهای سوپرانو و الگانت گزینه های مناسبی هستند. ظاهر زیبای این محصولات جلوه جالبی به خانه شما می‌دهد و کیفیت آنها تجربه لذت بخشی را برای شما رقم خواهد زد.

جمع بندی

از زمان ساخت اولین تلویزیون تا اکنون بیش از یک قرن می‌گذرد. این صنعت در صد ساله گذشته همواره رو به جلو حرکت کرده و هر روز نوع جدیدی از محصولات با کیفیت بهتر عرضه شده است. بعد از اینکه شاهد عرضه LCDها و LEDها بودیم، اکنون ELEDها نسل جدید تلویزیون‌ها هستند که کیفیت تصویری فوق‌العاده‌ای دارند. دو نمونه سوپرانو و الگانت از جمله ELEDهایی است که شرکت دوو تولید کرده و تحولی در این زمینه به وجود آورده است. اگر از آن دسته افراد هستید که همواره دوست دارید لذت استفاده از تکنولوژی‌های جدید را بچشید، ELEDها تجربه جدیدی را برای شما رقم خواهند زد.