بوی بد ماشین ظرفشویی | علت و روش رفع آن

بوی بد ماشین ظرفشویی | علت و روش رفع آن

علت بوی بد ماشین ظرفشویی موضوعی است که اغلب افراد به دنبال پاسخی برای آن هستند. بسیاری از خانم‌ها ترجیح می‌دهند با خرید ماشین ظرفشویی، زمان کمتری را برای شستن ظروف اختصاص دهند. این امر برای خانم‌های شاغل اهمیت بیشتری دارد. اما یکی از مشکلاتی که به مرور زمان شاهد آن هستیم تولید بوی بد در این دستگاه می‌باشد. به همین دلیل این مطلب را به از بین بردن بوی بد ماشین ظرفشویی اختصاص داده‌ایم و راهکارهایی را ارائه کرده‌ایم که بتوانید از آن‌ها نهایت بهره را ببرید.

 

ماشین ظرفشویی


بوی بد ماشین ظرفشویی به چه دلیل است؟ اغلب افراد در هنگام خرید لوازم خانگی به سراغ وسایلی مانند ماشین ظرفشویی می‌روند. این دستگاه قادر است پروسه شستشوی ظرف‌ها را به شکل اتوماتیک انجام دهد و به شما کمک کند تا در زمان خود صرفه جویی کنید. اگر شیوه استفاده از این دستگاه را بلد باشید قطعا با مشکلاتی مانند ایجاد بوی بد ماشین ظرفشویی مواجه نخواهید شد. برندهای مختلفی در جهان به عنوان تولیدکننده این دستگاه شناخته می‌شوند. در حال حاضر برند دوو یکی از معتبرترین آن‌ها محسوب می‌شود که می‌توان به محصولاتی از جمله ماشین ظرفشویی دوو، ماشین لباسشویی دوو و… اشاره کرد.

 

علت بوی بد ماشین ظرفشویی چیست؟

علت بوی بد ماشین ظرفشویی چیست؟


یکی از چالش‌هایی که اغلب خانم‌ها با آن مواجه هستند این است که بعد از مدتی شاهد ایجاد بوی بد در ماشین ظرفشویی هستند که برای آن‌ها آزاردهنده می‌باشد و ممکن است دیگر تمایلی به استفاده از دستگاه نداشته باشند. در این شرایط بهتر است به جای‌عدم استفاده از ماشین ظرفشویی، به دنبال علت گشته و آن را مرتفع کنید. پیدا کردن دلیل این موضوع کار دشواری نیست. فقط کافیست چند مورد را بررسی کرده تا منبع بو را پیدا کنید.


عدم تخلیه فیلتر ماشین ظرفشویی


فیلتر تخلیه یکی از مهم‌ترین بخش‌های دستگاه است که باید هر چند وقت یکبار تخلیه و پاکسازی شود. این بخش مسئول تولید بوی بد در دستگاه می‌باشد. زیرا باقی مانده ذرات غذا در آن تجمع پیدا می‌کنند و هنگامی که در یک محیط گرم و مرطوب باقی بمانند قارچ و کپک در آن رشد کرده و بوی نامطبوعی از خود ساطع می‌کنند. فیلتر را به خوبی بررسی کرده و اگر دچار انسداد یا گرفتگی است آن را مرتفع کنید. فیلترهایی که در ماشین ظرفشویی تعبیه می‌شوند به شکل استوانه‌ای هستند و قابلیت جداسازی دارند. آن را خارج کنید و بعد از تخلیه با آب گرم و مواد شوینده بشوئید.

 

عدم شستن دیواره‌های داخلی


از دیگر علت‌های تولید بوی بد ماشین ظرفشویی‌عدم شستن دیواره‌های دستگاه می‌باشد. بی‌توجهی نسبت به این موضوع می‌تواند باعث تجمع چرک و آلودگی در دیواره‌ها شود. برای رفع این مشکل از برس، آب گرم، حوله و مواد شوینده‌ای همچون صابون کمک بگیرید. اگر چرک به میزان زیاد در دیواره‌ها رسوب کرده است آن را با پاک کننده‌های قوی‌تر اما ایمن تمیز کنید.


عدم تمیز کردن سبد ظرفشویی


ظروفی که کثیف هستند و نیاز به شستشو دارند در سبد دستگاه قرار می‌گیرند. به همین دلیل سبدها محل مناسبی برای تجمع آلودگی‌ها محسوب می‌شوند و می‌تواند تولید بوی نامطبوع کنند. چسبیدن باقی مانده مواد غذایی به سبد زمینه را برای رشد باکتری‌ها فراهم می‌کند.

 

پیشنهاد می شود: تشخیص ظرفشویی اصل و تقلبی بوش

 

روش‌های جلوگیری از بو گرفتن ماشین ظرفشویی

بررسی مداوم شیلنگ تخلیه

بررسی مداوم شیلنگ تخلیه - بوی بد ماشین ظرفشویی


اگر شیلنگ تخلیه به هر دلیلی دچار انسداد یا گرفتگی شده باشد می‌تواند علاوه بر تولید بوی بد ماشین ظرفشویی، باعث ایجاد اشکال فنی در دستگاه نیز بشود. بدین منظور به طور منظم و دوره‌ای شیلنگ تخلیه را از نظر گرفتگی بررسی کنید. در برخی از مواقه ممکن است شیلنگ دچار مشکلاتی از جمله پیچ خوردگی شده باشد و جریان آب را محدود کند. اگر توانایی جدا کردن دستگاه از دیوار را دارید سلامت شیلنگ را ارزیابی کنید.

 

پاک کردن بازوهای آبپاش


یکی دیگر از عواملی که می‌تواند از تولید بوی بد در ماشین ظرفشویی جلوگیری کند پاک کردن بازوهای آبپاش می‌باشد. این احتمال وجود دارد که بازوهای آبپاش توسط باقی مانده مواد غذایی مسدود شده باشند و کیفیت شستشو را کاهش دهند. بدین منظور باید بازوها را جدا کنید و اقدام به تمیز کردن آن‌ها کنید. مواد غذایی گیر کرده در آن را خارج کنید و میزان عبور آب را تست کنید.


جرم گیری


اکیدا توصیه می‌کنیم که ماشین ظرفشویی را به طور دوره‌ای جرم گیری کنید تا شاهد حفظ عملکرد و راندمان آن باشید. نکات مهمی در خصوص جرم گیری وجود دارد که می‌توان به بالا بودن میزان سختی آب اشاره کرد. در برخی از مناطق کشور سختی آب بسیار بالاست و می‌تواند به دستگاه‌هایی از جمله ماشین ظرفشویی، ماشین لباسشویی و… آسیب وارد کند. نکته دیگری که حائز اهمیت می‌باشد این است که جرم گیری باید هر ۶ ماه یکبار یا سالی یکبار انجام شود تا به حفظ سلامت دستگاه کمک کند. اگر به مدت طولانی از دستگاه استفاده نکرده‌اید ابتدا آن را جرم گیری کرده و سپس دستگاه را روشن کنید.

 

پیشنهاد می شود: انتخاب شوینده مناسب برای ظرفشویی

 

از بوی بد ماشین ظرفشویی خلاص شوید!

از بوی بد ماشین ظرفشویی خلاص شوید


استفاده از سرکه و سودا


سرکه و سودا موادی هستند که به شما کمک می‌کنند تا از بوی بد دستگاه خلاص شوید. بدین منظور توصیه می‌کنیم یک فنجان سرکه سفید را درون ماشین ظرفشویی بریزید. لازم به ذکر است که دستگاه باید خالی از ظرف باشد. ماشین ظرفشویی را برای یک چرخه کامل روشن کرده تا سرکه در سرتاسر آن پخش شود. سرکه خاصیت اسیدی دارد و دقیقا به همین دلیل است که بوی نامطبوع را از بین می‌برد.


استفاده از جوش شیرین


اگر به دنبال یک راهکار دیگر برای از بین بردن بوی بد ماشین ظرفشویی هستید استفاده از جوش شیرین را توصیه می‌کنیم. ابتدا دستگاه را کاملا تخلیه کنید و مقدار جوش شیرین را در کف ماشین ظرفشویی بریزید. برنامه شستشوی طولانی را انتخاب کنید تا این مواد در کل دستگاه پخش شده و بوی نامطبوع آن را از بین ببرد.


استفاده از خوشبوکننده ماشین ظرفشویی


خوشبوکننده‌های ماشین ظرفشویی در رایحه‌های مختلف در بازار وجود دارند که انتخاب آن‌ها بر اساس سلیقه شما انجام می‌شود. بهتر است که خوشبو کننده را به سبد ظرفشویی متصل کنید و سپس ظروفی که قصد شستن آن‌ها را دارید تمیز کرده و در قفسه قرار دهید. معمولا قرار دادن ظروف بسیار آلوده به مواد غذایی عامل اصلی در تولید بوی بد ماشین ظرفشویی می‌باشد. ناگفته نماند که امکان ترکیب خوشبوکننده در آب جوش نیز وجود دارد.

 

نتیجه گیری


از مهم‌ترین نکاتی که در این مطلب به آن‌ها اشاره کردیم این است که توجه به داخل و بیرون از ماشین ظرفشویی اهمیت زیادی دارد. در برخی از مواقع شاهد بروز مشکل درون دستگاه و در برخی دیگر از مواقع شاهد مشکل در بیرون از دستگاه هستیم و با رعایت نکاتی ساده می‌توان اقدام به رفع آن‌ها کرد. توصیه می‌کنیم از روش‌های جلوگیری از تولید بوی بد استفاده کنید تا مجبور نشوید زمان زیادی را برای رفع آن صرف کنید.

 
هر چی که مي خواهيد ! درب منزل تحویل بگیرید.