زئولیت در ماشین ظرفشویی چه کاربردی دارد؟

زئولیت در ماشین ظرفشویی چه کاربردی دارد؟

در سال‌های اخیر استفاده از ماشین ظرفشویی بسیار در میان خانه‌های ایرانی روایج یافته است و این مساله سبب شده تا خانواده‌ها وقت و انرژی بسیار کمتری برای شستشوی ظروف هدر دهند و آب کمتری هم مصرف شود.

پس از هر جهت که حساب کنید استفاده از این وسیله به صرفه است اما، ماشین ظرفشویی هم مانند هر وسیله دیگری معایبی دارد برای مثال بیشتر این ماشین‌ها در خشک کردن ظروف بدون اینکه لکه‌ای باقی بگذارند، خوب عمل نمی‌کنند.

یکی از کارهایی که اخیرا شرکت‌های تولیدکننده این وسیله برای حل این مشکل انجام داده‌اند، استفاده از زئولیت در ساخت آن است و به همین دلیل هم هنگام خرید ظرفشویی معمولا به وجود این ویژگی دقت می‌شود. اما زئولیت چیست؟ در این مطلب قصد بررسی این موضوع را داریم. اگر شما هم دوست دارید بیشتر درباره این موضوع بدانید، با ما تا انتهای این مطلب از وبسایت مه سنتر همراه باشید.

 

زئولیت چیست؟

زئولیت یک سنگ است که از ترکیب دو کلمه یونانی Zeo به معنای جوش و  Lithos به معنای سنگ به وجود آمده است. این سنگ معدنی گرما و رطوبت ایجاد می‌کند و آب را نیز جذب می‌نماید و به‌طورکلی کاربردهای زیادی در صنعت دارد. خاصیتی که این سنگ دارد باعث شده تا در ماشین‌های ظرفشویی از آن برای خشک شدن بهتر ظروف استفاده شود.

معمولا در ماشین‌های ظرفشویی با این فناوری از 1200 گرم سنگ زئولیت استفاده می‌کنند. این میزان سنگ زئولیت، 100 درجه سانتیگراد گرما تولید می‌کند و این گرما باعث می‌شود تا رطوبت ظروف کاملا از بین برود و به خوبی خشک شوند.

این نوع خشک شدن باعث می‌شود که هیچگونه لکه‌ آبی روی ظروف باقی نماند و خصوصا برای ظروف کریستالی بسیار کاربرد دارد. معمولا ماشین‌های ظرفشویی در کنار استفاده از این سنگ از گردش هوای سه بعدی نیز استفاده می‌کنند که سرعت خشک شدن ظروف بالا برود و مدت زمان شستشو نیز کم شود.

 

مزایای استفاده از زئولیت در ماشین ظرفشویی

مزایای استفاده از زئولیت در ماشین ظرفشویی

سنگ زئولیت تقریبا 50 سال عمر می‌کند و این یعنی لازم نیست که آن را مدام عوض کنید.

وجود این سنگ به خاطر تولید گرما مصرف انرژی و برق را ماشین ظرفشویی را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

ماشین‌های ظرفشویی قدیمی وقتی عملیاتشان به پایان می‌رسد و درشان را باز می‌کردید، تا مدت‌ها بخار از آن بیرون خواهد آمد. اما این مشکل با وجود سنگ زئولیت حد شده است.

در ماشین‌های ظرفشویی قدیمی، وقتی عملیات شستشو به اتمام می‌رسید، دمای ظرف‌های شسته شده برای مدتی بالا بود اما با وجود سنگ زئولیت دیگر بعد از شستن ظروف و خشک شدنشان چنین مشکلی وجود نخواهد داشت.

مزیت بعدی وجود سنگ زئولیت در ماشین ظرفشویی این است که مصرف برق و انرژی را تا حد زیادی پایین می‌آورد. ماشین‌هایی که از این تکنولوژی بهره می‌برند معمولا برچسب انرژی A+++ دارند و این یعنی تا حد زیادی نسبت مدل‌های قدیمی برق و انرژی کمتری مصرف می‌کنند.

معمولا ظروف پلاستیکی در ماشین‌های ظرفشویی قدیمی، به خوبی خشک نمی‌شوند زیرا قدرت جذب گرمایشان کمتر است. اما این مشکل در ماشین‌هایی که یه سنگ زئولیت مجهز هستند وجود ندارد و ظروف پلاستیکی هم به آسانی در آنها خشک می‌شوند.

 

عوامل خراب کننده زئولیت در ماشین ظرفشویی

به‌طورکلی سنگ زئولیت عمری طولانی دارد و به راحتی خراب نمی‌شود اما عواملی که می‌توانند باعث خراب شدن زئولیت در ماشین ظرفشویی شوند، به شرح زیر هستند:

۱. تأثیر شوینده‌های نامناسب:

استفاده از شوینده‌هایی که کیفیت پایینی دارند، به ویژه شوینده‌های جلادهنده بی‌کیفیت که فقط کف بیش از حد ایجاد می‌کنند؛ باعث خراب شدن سنگ زئولیت می‌شوند زیرا احتمال نفوذ این کف به داخل بخش زئولیت بسیار بالاست. برای جلوگیری از خرابی این قطعه و دیگر قطعات ماشین ظرفشویی، توصیه می‌شود از شوینده‌های با کیفیت و اصلی استفاده کنید تا به مرور زمان از کیفیت این سنگ کاسته نشود.

۲. نفوذ آب:

سنگ زئولیت در انتهای دستگاه و در قسمت کف ماشین ظرفشویی قرار دارد. بنابراین، شیب دستگاه نباید به گونه‌ای باشد که آب در نقطه پایانی آن جمع شود. این موضوع می‌تواند منجر به نفوذ آب به این قسمت و در نتیجه خرابی زئولیت شود. بنابراین، بهتر است ماشین ظرفشویی به گونه‌ای تراز شود که آب به صورت یکنواخت و بدون شیب در قسمت کف دستگاه جریان داشته باشد.

 

سنگ زئولیت در چه صنایع دیگری کاربرد دارد؟

سنگ زئولیت در چه صنایع دیگری کاربرد دارد؟

سنگ زئولیت به دلیل ویژگی‌های خاصی که دارد، در بسیاری از صنایع مختلف استفاده می‌شود. در زیر به برخی از این صنایع و کاربردهای سنگ زئولیت اشاره می‌کنم:

صنعت داروسازی: سنگ زئولیت به‌عنوان یک جذب‌کننده قوی آب و رطوبت است. از این سنگ در تولید داروهای ضد ویروسی و ضد سرطانی استفاده می‌شود. همچنین، این سنگ می‌تواند در فرآوری و جذب مواد مخدر و سموم مفید باشد.

صنعت کشاورزی: سنگ زئولیت در صنعت کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سنگ می‌تواند به خاک کمک کند تا رطوبت را بیشتر نگه دارد و موادغذایی را برای گیاهان آزاد کند. همچنین، زئولیت می‌تواند در کنترل علف‌های هرز و حشرات نیز مؤثر باشد.

تصفیه آب: سنگ زئولیت قادر است به طور موثری ناخالصی‌ها و مواد آلی را از آب حذف کند و آب را تمیز کند.

صنعت لباسشویی: سنگ زئولیت به‌عنوان یک جذب کننده بو در محصولات پاک‌کننده لباس مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سنگ می‌تواند بوهای ناخوشایند را جذب کند و لباس‌ها را تا حدودی خشک نگه دارد.

علاوه بر این، سنگ زئولیت در صنایعی مانند ساخت و ساز، صنعت نفت و گاز، کاشی و سرامیک، صنعت غذایی و ... نیز کاربردهای متنوعی دارد.

 

کلام آخر

در این مطلب درباره سنگ زئولیت به‌عنوان یک فناوری جدید که در ماشین‌های ظرفشویی استفاده می‌شود و کارایی این وسیله را بهتر مرده است، حرف زدیم و اینکه وجود آن چه مزایایی را به‌دنبال دارد، بررسی کردیم. درحال حاضر برندهای مختلفی دست به تولید این وسیله زده‌اند که از میان آنها می‌توان به ماشین ظرفشویی زئولیت‌دار بوش، ماشین ظرفشویی دوو و ...اشاره کرد. برای اینکه مطمئن شوید ماشین ظرفشویی که انتخاب کرده‌اید، به فناوری سنگ زئولیت مجهز است یا نه باید ببینید که واژه Zeolite روی در آن نوشته شده است یا نه. مثلا هنگام خرید ظرفشویی بوش یا هر برند دیگری نوشته‌های روی درب آن را با دقت بیشتری بررسی کنید.

اگر نکته دیگری درباره این موضوع وجود دارد که در این مطلب بدان اشاره نشد و یا اگر تجربه استفاده از ماشین ظرفشویی مجهز به فناوری زئولیت را دارید، اطلاعات و تجربیات خود را با ما و دیگر خوانندگان به اشتراک بگذارید تا دیگران هم بهره ببرند. امید است این مطلب برایتان مفید بوده باشد و بتوانید از آن استفاده کنید. 

 

هر چی که مي خواهيد ! درب منزل تحویل بگیرید.