روش‌های نگهداری از ماشین ظرفشویی

روش‌های نگهداری از ماشین ظرفشویی

در این مطلب قصد داریم شما را با روش‌های کاربردی نگهداری ماشین ظرفشویی آشنا کنیم. این دستگاه نزد خانم‌های خانه‌دار از محبوبیت زیادی برخوردار است. اما اغلب خانم‌های خانه‌دار یک تصور اشتباه دارند و آن هم این است که فکر می‌کنند اطلاع از روش‌های نگهداری ماشین ظرفشویی اهمیت ندارد و این دستگاه قادر است در هر زمان، ظروف آن‌ها را برق بیندازد. این تصور باعث می‌شود که دستگاه در مدت زمانی کوتاه کارایی خود را از دست بدهد. افرادی که به فکر خرید ظرفشویی هستند باید قبل از هر اقدام، اطلاعات لازم را بدست آورند. خرید ظرفشویی دوو و ظرفشویی بوش بسیار متداول است.

 

ماشین ظرفشویی چیست؟


بهتر است قبل از آنکه با روش‌های نگهداری ماشین ظرفشویی آشنا شویم به تعریفی از این دستگاه بپردازیم. به جرئت می‌توان گفت کمتر کسی وجود دارد که تمایل داشته باشد زمان زیادی را برای شستن ظروف صرف کند. ماشین ظرفشویی یکی از لوازم کاربردی در آشپزخانه به شمار می‌رود که قادر است در مدت زمانی کوتاه، تمام ظروف را بشوید و آن‌ها را از آلودگی پاک کند. این دستگاه به مرور زمان و به دلیل تجمع چربی، تکه‌های غذا، جرم ناشی از مایع و قرص ظرفشویی دچار خرابی می‌شود. با اطلاعاتی که در ادامه در اختیار شما قرار می‌دهیم قادر خواهید بود از خرابی این دستگاه جلوگیری کنید و روش‌های نگهداری ماشین ظرفشویی به بهترین نحو اجرا کنید. معمولا ماشین ظرفشویی جزو وسایل گران‌قیمت آشپزخانه محسوب می‌شود و نگهداری از آن الزامی است.


نظافت سطوح بیرونی و درونی دستگاه


برخی از خانم‌های خانه دار تصور می‌کنند که نظافت ماشین ظرفشویی مختص به بدنه و بیرون از آن است و از آنجایی که سطح داخلی آن به طور دائم با آب در تماس است نیازی به نگهداری و نظافت ندارد. همین تصور اشتباه باعث خرابی دستگاه می‌شود. به منظور جلوگیری از رشد باکتری و میکروب، باید تمام سطوح را تمیز کنید.
برای نظافت درون دستگاه باید سبدها را به آرامی خارج کنید. برای ضدعفونی کردن آن‌ها می‌توانید از شوینده‌های طبیعی یا شیمیایی استفاده کنید. بهترین شوینده طبیعی سرکه سفید است که کاربرد زیادی در نظافت منزل دارد. توصیه می‌کنیم نظافت داخل ماشین ظرفشویی را هر ۶ ماه یکبار انجام دهید. اما نظافت سطوح بیرونی یا بدنه دستگاه هر روز هم امکان‌پذیر خواهد بود. برای تمیز کرد بدنه ماشین ظرفشویی می‌توانید از یک دستمال نمدار استفاده کنید.

 

تمیز کردن فیلتر


برای نگهداری ماشین ظرفشویی باید نسبت به تمیز کردن فیلتر آن توجه نشان دهید. معمولا فیلتر در بخش‌هایی همچون داخل دستگاه، زیر بازوی اسپری کننده یا در کف دستگاه قرار دارد. اگر می‌خواهید ماشین ظرفشویی از عملکرد مناسبی برخوردار باشد باید هر چند وقت یکبار فیلتر آن را خارج کنید و به خوبی بشوئید. اگر فیلتر دچار آسیب‌هایی همچون پارگی شده است باید آن را تعویض کنید. زیرا پاره بودن فیلتر کارایی آن را از بین می‌برد.


تمیز کردن واشر و لاستیک

تمیز کردن واشر و لاستیک


همان طور که تمیز کردن لاستیک و واشر در دستگاه‌هایی مانند ماشین لباسشویی از اهمیت زیادی برخوردار است باید آن را در خصوص ماشین ظرفشویی نیز لحاظ کنید. از دستمال لطیف و نرم برای تمیز کردن این بخش کمک بگیرید. عدم توجه به لاستیک و واشر باعث می‌شود که باکتری و انواع آلودگی بر روی آن تجمع کند. لاستیک‌ها به مرور زمان دچار پارگی می‌شوند و نیاز به تعویض دارند. اگر آن را تعویض نکنید آسیب‌های جبران ناپذیری به دستگاه وارد خواهد کرد.


جدا کردن باقی مانده مواد غذایی


برخی از افراد توصیه می‌کنند که قبل از قراردادن ظروف در ماشین ظرفشویی، آن‌ها را آبکشی کنید. اما نیازی به این کار نیست. فقط کافیست با استفاده از یک دستمال، باقی مانده مواد غذایی را از سطح ظروف پاک کنید. زیرا این مواد می‌توانند باعث ایجاد آلودگی و در نهایت آسیب به دستگاه شوند. وجود فیلتر در ماشین ظرفشویی نیز به همین دلیل است. فیلتر می‌تواند آلودگی‌هایی مانند باقی مانده غذا را در دام خود گیر بیندازد و اجازه عبور آن‌ها را از خود ندهد.


جرم گیری


یکی از بهترین روش‌های نگهداری ماشین ظرفشویی جرم گیری است. بدین منظور روش‌های متعددی وجود دارد که می‌توان به استفاده از مواد طبیعی مانند سرکه یا قرص‌های جرمگیر اشاره کرد. اگر قصد دارید از سرکه استفاده کنید بهتر است یک فنجان سرکه سفید را بر روی سبد بالا قرار دهید و دستگاه را روشن کنید. اجازه دهید دستگاه خالی کار کند تا تمام جرم‌هایی که در آن وجود دارد را پاکسازی کنید. اگر میزان جرم به قدری زیاد است که سرکه سفید جوابگو نیست می‌توانید از جرم گیرهای شیمیایی از جمله قرص‌های مخصوص استفاده کنید.


استفاده از نمک ماشین ظرفشویی


یکی از اقداماتی که برای نگهداری ماشین ظرفشویی انجام می‌شود استفاده از نمک ظرفشویی است. این ماده به منظور جلوگیری از رسوب بر روی ظروف کاربرد دارد. اگر بخواهیم این موضوع را به شکل علمی مورد بررسی قرار دهیم باید بگوییم که در دستگاه فیلتری به نام رزین وجود دارد که وظیفه آن گرفتن سختی آب است. این امر باعث می‌شود که شستشوی ظروف در دستگاه بهتر انجام شود. نمک نقش پاک کننده را دارد و می‌تواند در ۵ دقیقه انتهایی، رزین را شستشو داده و برای دور بعدی آماده کند. در ماشین ظرفشویی چراغ نشانگر نمک وجود دارد که علامت آن S یا Rinse می‌باشد. زمانی که این چراغ روشن شد به معنای آن است که باید محفظه نمک را به طور مجدد شارژ کنید.

 

بوزدایی


یکی از مشکلاتی که اغلب خانم‌های خانه با آن درگیر هستند ایجاد بوی نامطبوع در دستگاه است. معمولا تجمع آلودگی ها، کثیف بودن فیلتر، کثیف شدن لاستیک و… عواملی برای تولید بوی نامطبوع به شمار می‌روند. برای از بین بردن این بو می‌توانید از سرکه سفید استفاده کنید. مقدار ۲۰۰ سی سی سرکه را درون ظرف بریزید و آن را در سبد بالای دستگاه قرار دهید. اجازه دهید چرخه شستشوی دستگاه یک دور انجام شود تا تمام آلودگی‌های احتمالی در آن پاک شود.

 

توجه به چیدمان ظروف در ماشین ظرفشویی

توجه به چیدمان ظروف در ماشین ظرفشویی


پس از آنکه روش‌های نگهداری ماشین ظرفشویی را با یکدیگر مورد بررسی قرار دادیم نوبت به این می‌رسد که به یک نکته مهم اشاره کنیم. حتما برای شما جالب خواهد بود که بدانید نحوه چیدمان ظروف تاثیر بسیار زیادی در کارایی ماشین ظرفشویی دارد. توصیه می‌کنیم همیشه فاصله مناسب میان ظروف را رعایت کنید. اگر می‌خواهید ظروف یا قطعات بزرگ مانند تخته خردکن، تابه و… را در دستگاه قرار دهید آن‌ها را در کنار بگذارید تا مانع از چرخش آب‌پاش نشود. توصیه دیگری که باید مدنظر قرار دهید این است که ظرفیت دستگاه را بسنجید و بیشتر از ظرفیت از آن کار نکشید. این امر باعث می‌شود که بازوهای اسپری کننده نتوانند عملکرد مناسبی از خود نشان دهند و شما شاهد تمیز نشدن ظروف خواهید بود.

 

نکات مفید در نگهداری از ماشین ظرفشویی


- برنامه شستشو را با دقت انتخاب کنید. انتخاب برنامه‌های کوتاه نتیجه مطلوبی به دنبال ندارد. اجازه دهید ظروف در مدت زمان بیشتری شسته شوند.
- باز کردن توری و فیلتر دستگاه هرچند وقت یکبار باعث می‌شود که باقی مانده غذاهای گیر افتاده در آن از بین بروند. آن را به خوبی با اسکاچ بشوئید.
- بهتر است از ماشین ظرفشویی برای شستن چاقوها استفاده نکنید. زیرا تمیزکننده‌ها باعث کند شدن و از بین رفتن کیفیت چاقوها می‌شوند. همچنین ممکن است برخی از ظروف با چاقوها برخورد کنند و آسیب ببینند.
- در هنگام کار کردن دستگاه به صدای آن توجه کنید. در صورتی که صدایی مانند خرد شدن، ساییده شدن و… از آن شنیدید سریعا دستگاه را خاموش کنید و به دنبال ایراد بگردید.

هر چی که مي خواهيد ! درب منزل تحویل بگیرید.