تفاوت لباس‌ شویی بوش ساخت ترکیه و آلمان

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 6 دقیقه

تفاوت لباس‌ شویی بوش ساخت ترکیه و آلمان

اگر به فکر تهیه یک ماشین لباس‌شویی خوب بوده‌اید، در میان جستجوهای خود حتما به نام بوش برخورده‌اید. بوش برندی شناخته شده در زمینه تولید لوازم خانگی است و ماشین‌های لباس‌شویی این شرکت، بارها امتحان خود را پس داده‌اند. با این وجود، تولید محصولات بوش در کشورهای مختلف این سؤال را پیش می‌آورد که آیا همه لباسشویی‌های بوش باکیفیت هستند؟ در این مطلب ویژگی لباس‌شویی‌های بوش را ذکر می‌کنیم و به تفاوت لباس‌شویی بوش ساخت ترکیه و آلمان می‌پردازیم.

مختصری درباره شرکت بوش

حدود یک و نیم قرن پیش، جوانی آلمانی به نام روبرت بوش گ‌ام‌ب‌ها کارگاهی در شهر اشتوتگارت آلمان تاسیس کرد که اکنون یکی از غول‌های فناوری و ساخت لوازم خانگی است. شرکت بوش تا رسیدن به نقطه کنونی فراز و نشیب‌های زیادی داشته است. این شرکت که تاسیسش در سال 1886 کلید خورد، بارها تا مرز ورشکستگی پیش رفت، اما خوش‌بینی، تلاش و البته برنامه‌ریزی هوشمندانه روبرت بوش موجب شد او نهایتا سال 1900 کارخانه خود را تاسیس و هشت سال بعد آن را تا جایی توسعه دهد که کارکنان شرکتش به هزار نفر برسند.

در تمامی سال‌های قرن بیستم، بوش شرکتی مهم در زمینه تولید لوازم خانگی به شمار می‌رفت. پیشرفت این شرکت در قرن بیست و یکم نیز متوقف نشد، به گونه‌ای که این شرکت در سال ۲۰۱۰ فروشی معادل 47.5 میلیارد یورو داشت که با رشدی معادل ۲۷ درصد در سال، سریع‌ترین رشد سالانه را در تاریخ ۱۲۵ ساله خود ثبت کرد.

بوش اکنون در بیش از 60 کشور جهان فعالیت می‌کند که این شرکت‌ها در قاره‌های مختلف هستند و هر یک به تولید دسته‌ای از محصولات تحت لیسانس بوش می‌پردازند. برای مثال ترکیه در سال‌های اخیر اقدام به راه‌اندازی خط تولید ماشین لباس‌شویی بوش کرده است. همسایگی این کشور با ایران و ورود ماشین لباس‌شویی‌های بوش ترکیه به کشورمان باعث شده خریداران این دغدغه را پیدا کنند که تفاوت ماشین لباس‌شویی بوش ساخت آلمان و ترکیه چیست؟ قبل از جواب دادن به این سوال بهتر است کمی بیشتر با ماشین لباس‌شویی‌های بوش آشنا شویم.

ماشین لباس شویی بوش

ماشین لباس شویی بوش

بوش شرکتی بزرگ با فعالیت‌های متنوع است. ما این شرکت را بیشتر با تولید لوازم خانگی می‌شناسیم، اما جالب است بدانید که تولید کالاهای مصرفی که ساخت لوازم خانگی هم در آن جای می‌گیرد، تنها 23 درصد از فعالیت‌های این شرکت را شامل می‌شود.
بوش در بخش تولید کالاهای مصرفی از دریل چکشی و پیچ‌گوشتی برقی گرفته تا ماشین چمن زنی تولید می‌کند. یخچال فریزر، جاروبرقی، ماشین ظرفشویی، چای ساز، غذاساز و فر نیز از جمله کالاهای مصرفی تولیدی بوش هستند که باعث شده این شرکت در کنار برندهایی مانند دوو، بکو و سامسونگ به غولی در حوزه تولید لوازم خانگی بدل شود.

تولید ماشین لباس‌شویی به عنوان یک وسیله پرکاربرد همواره از دغدغه‌های تولیدکنندگان لوازم خانگی بوده است. این وسیله که اکنون در برندهای مختلف از لباسشویی دوو گرفته تا بوش تقریبا در تمامی خانه‌ها وجود دارد، زمانی ماشینی به حساب می‌آمد که تنها افرادی خاص یا مغازه‌داران شستشوی لباس قادر به تهیه آن بودند. اینکه روزی در هر خانه یک ماشین لباس‌شویی وجود داشته باشد، شاید قابل پیش‌بینی نبود، اما دهه‌ها فعالیت شرکت‌هایی مانند دوو، بکو، بوش و... نهایتا ما را به جایی رسانده است که ماشین لباس‌شویی جزو وسایل ضروری هر خانه شده است.

در کنار لباس‌شویی‌های دوو، بکو و... ، لباس‌شویی های بوش نیز محصولات پرطرفداری هستند و بسته به وضعیت و سلیقه خودتان می‌توانید از میان مدل‌های مختلف آن دست به انتخاب مناسب بزنید. دور موتور، صدای کم، دوام، ظرفیت، زیبایی ظاهری و همچنین امکانات جانبی متناسب با تکنولوژی روز، فاکتورهایی هستند که یک ماشین لباس‌شویی را جذاب می‌کنند.

هنگام خرید لباسشویی بوش باید بدانید که این محصول تنوع زیادی دارند. شما می‌توانید ماشین لباس‌شویی توکار تهیه کنید یا اینکه ماشینی قابل حمل بخرید. علاوه بر این، بوش لباس‌شویی هایی با ظرفیت‌های مختلف، از ظرفیت کمتر از هفت کیلوگرم تا ظرفیت 10 کیلوگرم و بیشتر از آن تولید می‌کند. دور موتور لباس‌شویی های بوش هم بسته به انتخابی که دارید متفاوت است.

لباس‌شویی هایی با دور موتور 1200 ارزان‌تر هستند و ماشین‌هایی که دور موتورشان به 1600 می‌رسد قوی‌تر و البته گران‌ترند. اغلب مدل‌های جدید لباس‌شویی‌های بوش امکاناتی مانند شستشوی جداگانه، خشک کن و بخارشو دارند و به قفل کودک مجهزند. همانطور که عنوان شد بوش در کشورهای مختلف نمایندگی دارد و این موضوع گاه نگرانی‌هایی را نسبت به اصالت محصولات به وجود می‌آورد. در ادامه به بررسی تفاوت لباس‌شویی ساخت ترکیه و آلمان می‌پردازیم.

تفاوت لباس شویی بوش ساخت آلمان و ترکیه

تفاوت لباس شویی بوش ساخت آلمان و ترکیه

بوش در 125 مکان در سراسر جهان به تولید محصولات خود می‌پردازد. آخرین برآوردها نشان می‌دهد که نزدیک به 65 هزار نفر در سراسر جهان، از ایالت‌های مختلف آمریکا گرفته تا آمریکای جنوبی، اروپا و آسیا، در شرکت‌های زیرمجموعه بوش مشغول به کار هستند.

ترکیه از جمله کشورهایی است که در سال‌های اخیر اقدام به تولید لباس‌شویی تحت لیسانس شرکت بوش کرده است. همسایگی این کشور با ما باعث شده لباس‌شویی های ترکیه‌ای در بازار ایران وجود داشته باشند و این دغدغه را پیش بیاورند که آیا نسبت به محصولات آلمانی کیفیت کمتری دارند یا نه؟

پیش از آن باید عنوان کرد که لباس‌شویی های ساخت ترکیه معمولا ارزان‌تر از نمونه‌های آلمانی آن هستند. همین موضوع باعث می‌شود فکر کنید با محصولی با درجه کیفیت پایین روبه‌رو هستیم، اما باید گفت دلیل ارزانی محصولات ترک به معنای بی‌کیفیت بودن آنها نیست، بلکه نیروی کار ارزان‌تر و نزدیکی ترکیه به ایران، قیمت تمام شده لباس‌شویی های ترک را کمتر می‌کند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد تفاوت چندانی بین لباس‌شویی‌های بوش تولیدی در ترکیه با نمونه‌های آلمانی آن وجود ندارد. برای مثال ماشین لباس‌شویی سری چهار ساخت کشور ترکیه و ماشین لباس‌شویی سری شش ساخت کشور آلمان، تنها تفاوتی که دارند در مدل و سری ساخت است و از لحاظ کیفیت و مقدار عملکرد یکسان هستند.

بوش ترکیه به صورت رسمی تحت لیسانس شرکت بوش است و محصولات تولیدی آن توسط مهندسان معتمد این شرکت از نظر کیفی ارزیابی و سپس به بازار عرضه می‌شوند.

البته بوش ترکیه دست به تغییر و تحولاتی در برخی مدل‌های ماشین لباس‌شویی هم زده و در مواردی از امکانات جانبی آن کاسته است. این کار برای کاهش قیمت تمام شده محصول است و دلیل دیگر آن این است که بازار هدف بوش ترکیه با بوش آلمان متفاوت است.

در کل می‌توان به محصولات بوش ترکیه نیز اعتماد کرد، هر چند باید توجه داشت که محصول ترک را جای محصول آلمانی نخرید و برای این می‌توان شماره سریال محصول را در سایت رسمی بوش بررسی کرد.

در واقع، محصول ترکیه‌ای تقلبی یا فیک نیست. محصول تقلبی به محصولی گفته می‌شود که بدون اطلاع و نظارت شرکت اصلی ساخته و به بازار عرضه شود. در برخی از کشورها این اتفاق در مورد برندهای معتبر رخ می‌دهد و سازندگان حتی اقدام به جعل شماره سریال کرده و محصول را ساخت کشور دیگری معرفی می‌کنند. این اتفاق متفاوت با تولید یک محصول در کشورهای مختلف است. امروزه برای افزایش تولید و کاهش قیمت، شرکت‌های بزرگ به صورت فراملی و فرامنطقه‌ای عمل کرده و جای صادرات به تولید در کشوری می‌پردازند که بازار داشته یا توانایی بازاریابی دارد. تولید بوش در ترکیه نیز بر همین اساس اتفاق می‌افتد.

جمع بندی

تنوع لباس‌شویی‌های موجود در بازار گاه ما را در انتخاب، دچار سردرگمی می‌کند. اکنون ماشین‌های لباسشویی دوو، بکو و... در بازار وجود دارند و بوش نیز به عنوان شرکتی شناخته شده در زمینه تولید لوازم خانگی، مدت‌هاست که به تولید این وسیله خانه می‌پردارد. ماشین‌های لباس‌شویی بوش مانند سایر کالاهای تحت لیسانس این شرکت در جاهای مختلف دنیا تولید می‌شوند. وجود ماشین لباس‌شویی بوش ساخت ترکیه در بازار ایران این سوال را پیش می‌آورد که تفاوت لباس‌شویی ساخت ترک و آلمان چیست؟ باید عنوان کرد که این تولیدات تفاوت زیادی با هم ندارند و اگر به دنبال یک ماشین لباس‌شویی باکیفیت هستيد، فارغ از کشور تولیدکننده، بوش انتخاب مناسبی به حساب می‌آید.