بهترین دمای شستن لباس با لباسشویی

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 5 دقیقه

بهترین دمای شستن لباس با لباسشویی

بسیاری از افراد با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند که پس از چند بار شستشوی لباسشان در ماشین لباسشویی باید به فکر خرید یک لباس جدید بیافتد اما دلیل این امر چیست؟ یکی از مهم‌ترین دلایلش استفاده نکردن از دمای مناسب شستشو است.

برای اینکه لباس‌هایمان برای مدت زمان بیشتری سالم بماند، باید به بهترین دما برای شستنشان توجه کنیم. اینگونه هم نیست که همه لباس‌ها را بتوان در یک دما شست زیرا هر جنس پارچه دمای مخصوص به خود را می‌طلبد.

انتخاب دمای مناسب علاوه براینکه به شستشوی بهتر و سالم ماندن لباس کمک می‌کند، در کاهش مصرف انرژی هم تاثیر دارد. در این مطلب قصد داریم درباره دمای مناسب شستشوی لباس حرف بزنیم. به این سوال پاسخ دهیم که بهترین دما برای شستن لباس‌ها با پارچه‌های مختلف چه دمایی است. اگر شما هم علاقمند به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید، با ما تا انتهای این مطلب از وبسایت مه سنتر همراه باشید.

اهمیت دمای آب در شستشو لباس در لباسشویی

قبل از هر چیز باید درباره این مساله حرف بزنیم که اصلا چرا دمای شستشوی لباس در ماشین لباسشویی اهمیت دارد. هنگامی که لباس را با ماشین لباسشویی می‌شویید، باید برنامه و دمای مناسب را برایش انتخاب کنید. این انتخاب به مسائل مختلفی همچون رنگ لباس، نوع لباس، جنس لباس و برچسب روی آن ارتباط دارد. اگر لباس را در دمای نامناسبی شستشو دهید، شکل و ساختار الیافش از بین می‌رود و به همین سادگی شما مجبور خواهید شد، یک لباس جدید تهیه کنید.

باید بدانید که هر فصل لباس‌های مخصوص به خودش را دارد که معمولا این لباس‌ها الیافشان به هم نزدیک هستند، این مساله کمک می‌کند تا در هر فصل راحت‌تر بتوانید لباس‌ها را دسته‌بندی کنید. برای اینکه وقت و انرژی کمتری مصرف شود، می‌توانید میانگین دمای مناسب برای همه این لباس‌ها را در نظر بگیرید و شستشویشان را با هم انجام دهید.

بهترین دمای شستشوی لباس در ماشین لباسشویی

بهترین دمای شستشوی لباس در ماشین لباسشویی

 

حالا که اهمیت دمای مناسب را فهمیدید، وقت آن رسیده که با بهترین دمای شستشو برای لباس‌های مختلف آشنا شوید. دمای نرمال و ایده‌آل برای شستشوی لباس در ماشین لباسشویی 40 درجه است اما به هیچ عنوان نمی‌توان گفت این بهترین دما برای همه الیاف است. معمولا از این دما برای شستشوی لباس‌های روزمره و لباس‌هایی که الیافشان ظریف نیست یا خیلی کثیف نیستند؛ استفاده می‌شود.

قبل از هر چیز باید برچسب روی لباس را بخوانید. معمولا روی بسیاری از این برچسب‌ها دمای مناسب برای شستشو ذکر شده است. توجه داشته باشید هر شوینده‌ای مناسب هر لباسی نیست. اگرچه می‌توانید استفاده کنید اما آنطور باید و شاید تاثیر نداشته باشد. زیرا ممکن است با کاهش دمای آب، قدرت پاک‌کنندگی مواد شوینده کم شود. معمولا روی شوینده‌ها می‌توانید اطلاعات مربوط به دمای مناسب را چک کنید.

امروزه بیشتر لباسشویی‌ها برنامه‌های شستشوی متنوعی در تنظیمات خود دارند. فقط کافی است درباره این تنظیمات اطلاعاتی داشته باشید و بدانید چگونه می‌توانید از آن استفاده کنید چراکه معمولا بیشتر افراد ترجیح می‌دهند از تنظیمات پیش‌فرض استفاده کنند و درگیر پیچیدگی برنامه‌های شستشوی دیگر نشوند.

انواع دمای آب برای شستشو لباس در لباسشویی

  • آب سرد (با دمای 10 تا 30 درجه سانتیگراد)
  • آب ولرم (دمای ما بین 30 تا 40 درجه سانتیگراد)
  • آب نسبتا داغ (50 تا 60 درجه سانتیگراد)
  • آب خیلی داغ (دمای بالای 60 درجه سانتیگراد)

*توجه داشته باشید که در مدل‌ها و برندهای مختلف لباسشویی دمای آب متفاوت خواهد بود. در ادامه بیشتر درباره دماهای مختلف توضیح خواهید داد. با ما همراه باشید.

آب سرد برای شستشو چه نوع لباس‌ها مناسب است؟

معمولا آب سرد را برای الیاف ظریف و حساس استفاده می‌کنند. آب سرد آسیبی به بافت الیافت وارد نمی‌کنند. باعث جلوگیری از دفرمه شدن پارچه می‌شود. همچنین استفاده از آب با دمای سرد باعث مصرف کمتر برق نیز خواهد شد. اما در صورتی که لباستان لک شده باشد و بیش از حد استفاده روزانه کثیف باشد، این دما برای شستشوی آن مناسب نیست.

آب ولرم برای شستن چه نوع لباس‌هایی مناسب است؟

آب با دمای متوسط یا ولرم درواقع پرکاربردترین دما برای شستشوی لباس‌هاست. درصورتی که از همین دما (30 تا 40 درجه) برای دور خشک‌کن نرمال استفاده کنید؛ تا حد زیادی از چروک شدن لباس‌ها جلوگیری می‌شود. برای لباس‌هایی با الیاف غیرحساس بهترین دمای آب همین است و معمولا آنزیم‌های اکثر شوینده‌ها را هم می‌توان در  آب با این دما حل کرد.

آب داغ برای شستشوی چه نوع لباس‌هایی مناسب است؟

آب داغ بهترین دما برای از بین ‌بردن میکروب‌هایی است که روی لباس‌های کثیف جا خوش کره‌اند. اما به هیچ‌عنوان نباید برای لباس‌هایی که الیاف ظریف و نازک دارند، از این دما استفاده کرد زیرا باعث کوتاه شدن و جمع شدن پارچه می‌شود و رنگ لباس را هم از بین می‌برد. به‌طورکلی بهترین دما برای شستن لباس در لباسشویی همان دمای متوسط 30 تا 40 درجه سانتیگراد است. در صورتی که لباسی بیش از حد معمول کثیف باشد، باید از آب داغ برای شستشوی آن استفاده کنید. همچنین در صورتی که لباسی الیاف ظریفی داشت باید از آب سرد برای شستشوی آن استفاده نمایید.

نکاتی برای شستشوی صحیح لباس در ماشین لباسشویی

نکاتی برای شستشوی صحیح لباس در ماشین لباسشویی

 

برای اینکه لباس‌هایتان مدت زمان بیشتری سالم  و رنگ و الیافش خراب نشود، بماند دانست این نکات ضروری است:

  • بهتر است هنگام خرید لباسشویی مدلی را انتخاب کنید که تنوع زیادی در برنامه‌های شستشو داشته باشد و شما بتوانید دماهای مختلف را برای شستشوی لباس‌های مختلف انتخاب کنید و برای خشک کردن لباس‌ها هم بتوانید درجه خشک‌کن را روی ایده‌آل‌ترین حالت خود بگذارید.

 معمولا لباسشویی‌های جدید همگی این قابلیت را دارند. برندهایی مانند لباسشویی بوش، آاگ و دوو بهترین برندهای بازار برای خرید هستند اما شاید قیمت لباسشویی اآگ، بوش و دوو کمی بالا باشد، بنابراین اگر بودجه شما برای خرید لباسشویی محدودتر است، گزینه‌های داخلی خوب را هم می‌توانید امتحان کنید که مانند خرید لباسشویی دوو، بوش و آاگ قیمت بالایی نداشته باشند.

  • نکته بعدی که باید بدان توجه کنید این است که قبل از انتخاب هر کدام از برنامه‌های شستشو لازم است، برچسب روی لباس خوانده شود. معمولا روی این برچسب‌ها نحوه شستشو و دمای مناسب برای آن لباس نوشته شده است.
  • نکته سومی که باید به آن توجه نمایید، لکه‌های روس لباس است. در ابتدا بهتر است آن لکه را با کمک دست از بین ببرید تا مجبور نشوید شونده خود را عوض کنید اما اگر به هر دلیلی موفق به این کار نشدید، روی برچسب لباس نحوه پاک کردن لکه با لباسشویی، دمای مناسب و شونده مناسب برای انجام این کار را مطالعه کنید.
  • نکته آخر که باید بدان توجه شود، استفاده از شونده مناسب است. همانطورکه بالاتر هم به این نکته اشاره شد میزان پاک‌کنندگی مواد شوینده ارتباط مستقیمی با دمای آب دارد. هرچقدر دمای آب پایین‌تر باشد قدرت شوینده هم کمتر می‌شود. شما می‌توانید اطلاعات دقیق را درباره آنزیم‌های شستشو روی شوینده بخوانید و بعد بهترین گزینه را برای خرید انتخاب کنید.

کلام آخر

در این مطلب درباره بهترین دمای شستشوی لباس حرف زدیم. علاوه براینکه دماهای مختلف را به شما معرفی کردیم، توضیح دادیم که اصلا چرا توجه به دمای آب برای شستشوی لباس مهم است. اگر نکته دیگری درباره این موضوع وجود دارد که در این نوشته بدان اشاره نشد، حتما آن را با ما و دیگر خوانندگان به اشتراک بگذارید تا دیگران هم بهره ببرند. امید است این مطلب برایتان مفید بوده باشد و بتوانید از آن استفاده کنید.