آشنایی با تنظیمات ماشین لباسشویی

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 6 دقیقه

آشنایی با تنظیمات ماشین لباسشویی

بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند هنگام شستشوی لباس، خصوصا لباس‌هایی که به‌صورت روزمره استفاده می‌کنند، از برنامه‌های شستشوی پیش فرض ماشین لباسشویی استفاده نمایند. این یک حرکت منطقی است که در وقت شما صرفه‌جویی می‌کند اما همیشه جواب نمی‌دهد.

در برخی از موارد ممکن است بخواهید لباسی را بشویید که الیاف حساس و ظریفی دارد و یا لباسی را بخواهید در ماشین لباسشویی بیاندازید که بیش از حد عادی کثیف است. اینجاست که دیگر تنظیمات پیش‌فرض که برای شستشوی لباس‌های روزمره استفاده می‌شود، نمی‌تواند کارآمد باشد. این تنظیمات برای لباس‌هایی با بافت حساس زیاد است و امکان دارد به این بافت آسیب بزند. همچنین برای لباس‌های بسیار کثیف هم مناسب نیست و شستشوی آنها را به تمیزی انجام نمی‌دهد.

حل این مشکل کار ساده‌ای است. معمولا لباسشویی‎‌های جدید به انواع برنامه‌های شستشو مجهز هستند و لباسشویی‌های قدیمی‌تر را هم به صورت دستی می‌توان روی برنامه موردنظر تنظیم کرد. کافی است نحوه از تنظیمات لباسشویی را یاد بگیرید تا از هر برنامه شستشو در جای مناسب استفاده کنید. در این مطلب قصد داریم درباره این تنظیمات حرف بزنیم. اگر شما هم علاقه‌مند به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید، با ما تا انتهای این مطلب از وبسایت مه سنتر همراه باشید.

آشنایی با برخی از برنامه‌های شستشو

  • Soak : زمان اضافه شستشو برای لباس‌های کثیف‌تر
  • Duvet: برای شستشوی لباس‌های مخمل
  • Refresh: برنامه ضدچروک یا شستشو با بخار
  • skin care: برای لباس‌هایی که مستقیما با پوست سر و کار دارند
  • easy care: برای اتوکشی آسان
  • black care: برای شستن لباس‌های مشکی
  • Blanket: برای شستن پتو و لباس‌های بسیار ضخیم
  • Favorit: برنامه موردعلاقه
  • Cotton: برای لباس‌های پنبه‌ای و کتان
  • Synthetic: برای شستشوی لباس‌های معمولی
  • Delicate: برای شستن لباس‌هایی که بافت ظریف دارند
  • Wool: برای شستشوی لباس‌های پشمی
  • hand wash: برای شستشوی لباس‌های حساسی که در برچسب راهنمایشان گفته شده با دست شسته شود
  • 30 quick: برای شستشوی سریع در 30 دقیقه
  • Drain: برای تخلیه تنها
  • Bulky: برای شستشوی تکه‌های بزرگ
  • Dry: برای خشک‌کن صددرصد
  • Mix: برای شستشوی ترکیبی لباس‌ها
  • silent wash: برای شستشوی بدون صدا
  • time delay: برای تاخیر زمانی
  • rinse hold: برای توقف در زمان آبکشی تا صدور دستور مجدد
  • bio care: برای شستشوی لباس‌های لکه‌دار
  • Temp: برای تغییر دما
  • low temp: مناسب لباس‌هایی که نیاز به اتو ندارند
  • eco dry: سازگار با محیط‌زیست
  • fading clothes: برای محو رنگ لباس‌ها

در ادامه درباره برخی از مهم‌ترین و پرکاربردترین این برنامه‌ها بیشتر برایتان توضیح خواهیم داد. با ما همراه باشید.

برنامه شستشوی برای لباس‌های تیره

بسیار پیش می‌آید که پس از شستن لباس مشکی رنگ آن به قرمزی یا به اصطلاح عامیانه بوری می‌زند. با استفاده از این برنامه شستشو به این مشکل برنخواهید خورد. تنظیمات این برنامه به نوعی است که به کیفیت لباس آسیب نرساند. دمای آب هم در آن به‌صورتی تنظیم شده است که باعث تغییر رنگ لباس نشود.

 از آنجایی که در این برنامه شستشوی لباس‌ها به آرامی صورت می‌گیرد، با مشکل چروک شدن هم مواجه نخواهید شد. این برنامه همچنین از شوره زدن لباس هم جلوگیری می‌کند اما برای نتیجه‌گیری بهتر باید به جای پودر لباسشویی از مایع لباسشویی استفاه کنید. لباسشویی اسنوا در برخی از مدل‌ها این قابلیت را دارد. همچنین برندهای دیگری همچون دوو، بوش، سونی و... نیز در برخی مدل‌هایشان دارای این قابلیت هستند.

برنامه شستشوی متمرکز

برنامه شستشوی متمرکز - تنظیمات لباسشویی

 

یکی دیگر از برنامه‌های شستشو که کاربرد زیادی در لباسشویی‌ها دارد، برنامه شستشوی متمرکز است. این برنامه بیشتر برای لباس‌های کثیف و معمولی استفاده می‌شود. ابتدا لباس‌ها را خیس و سپس آبکشی می‌کند و چروکشان را هم می‌گیرد.

در این برنامه شستشو شرایطی تعبیه شده که براساس آن لکه‌های روی لباس کاملا از بین می‌رود. این برنامه در بیشتر لباسشویی‌ها وجود دارد. پس هنگام خرید لباسشویی بوش یا هر برند دیگری چک کنید که حتما برنامه شستشوی متمرکز را داشته باشد.

برنامه شستشو ملحفه ، پتو و …

شستشوی لباس‌های مخمل، ملحفه، پتو و پارچه‌هایی با این الیاف با شستشوی لباس‌های روزمره کاملا فرق دارد. این لباس‌ها که معمولا از الیاف مصنوعی ساخته شده‌اند و بنابراین برای شستن‌شان درجه آب، خشک کردن و زمان چرخش باید به‌صورتی تنظیم شود که به خوبی بتوانند از پس ضخامت این لباس‌ها بربیایند.

هم نوع شستشو و هم میزان آبی که استفاده می‌شود با برنامه شستشوی معمولی فرق دارد. باید توجه داشته باشید که انتخاب یک برنامه نامناسب برای شستشوی این لباس‌ها باعث می‌شود مواد شوینده روی لباس‌ها باقی بماند و این مساله هم سبب بو گرفتن لباس‌ها می‌شود و هم به مروز زمان الیاف لباس را پوسیده می‌کند و از بین می‌برد و حتی در برخی از موارد باعث ایجاد حساسیت هم می‌شود.

برنامه شستشوی لباس‌های ترکیبی

این برنامه یکی از پرکاربردترین برنامه‌های شستشوی ماشین‌های لباسشویی است که تقریبا برای همه جنس لباسی اعم از مخمل تا پارچه‌های نازک و ضخیم می‌توان از آن استفاده کرد. در صورتی که نمی‌دانید کدام یک از برنامه‌های شستشو برای لباس‌تان مناسب است، بهترین برنامه‌ای که می‌توانید از آن استفاده کنید، همین میکس است. البته شاید بهتر باشد برای شستشوی لباس‌های بسیار حساس یا بسیار ضخیم از این برنامه استفاده نکنید.

برنامه شستشوی پرده و اتوکشی

پرده را هم می‌توان بدون اینکه چروک یا خراب شود در لباسشویی شست اما به این شرط که از برنامه شستشوی مناسبی برای آن استفاده کنید. استفاده از برنامه شستشوی پرده و اتوکشی باعث می‌شود پرده‌ها چروک نشوند و جنسشان از بین نرد.

معمولا پرده‌ها قیمت بالایی دارند و در صورتی که خراب شوند باید هزینه زیادی را برای تهیه دوباره‌شان متقبل شوید. همچنین از آنجایی که فقط گرد و خاک زیادی روی این وسایل می‌نشیند، لازم نیست مدت زمان برای شستشویشان آنها را برای مدت طولانی داخل ماشین لباسشویی بیاندازید و یک برنامه شستشوی سبک نه تنها پرده را تمیز می‌کند بلکه از چروک شدنش هم جلوگیری می‌نماید و دیگر بعد از شستشو نیاز به اتوکشی نیست.

برنامه شستشوی سریع

زمانی که می‌خواهید خیلی سریع لباسی را بشویید و خشک کنید، باید از برنامه شستشوی سریع استفاده نمایید. در اکثر ماشین‌های لباسشویی، زمانی که برای این برنامه درنظر گرفته شده، 15 دقیقه است. اما تعدادی از برندها هم این زمان را 30 دقیقه درنظر می‌گیرند. استفاده از این برنامه هم برای زمان‌هایی که عجله دارید مناسب است و هم برای شستشوی لباس‌هایی که فقط بوی عرق گرفته‌اند و نیاز به شستشوی زیاد ندارند.

برنامه شستشوی لباس‌های ظریف

برنامه شستشوی لباس‌های ظریف - تنظیمات لباسشویی

 

همه می‌دانیم که لباس‌های ظریف سریع و با کوچک‌ترین اشتباهی بافتش را از دست می‌دهد. بنابراین افرادی که نمی‌خواهند لباس‌های ظریفشان خراب شود ترجیح می‌دهند به جای استفاده از لباسشویی با دست لباسشان را بشویند اما اگر با برنامه‌های شستشو آشنا باشید باید بدانید که اکثر لباسشویی‌ها برنامه شستشوی لباس‌های ظریف هم دارند.

از این برنامه شستشو برای شستن لباس‌های حساس، پرده‌های نازک و یا ابریشم استفاده می‌شود. دما و شدت و میزان چرخش لباسشویی در این برنامه شستشو به‌صورتی است که هیچ آسیبی به لباس‌ها وارد نمی‌کند. بهتر است به جای پودر از مایع لباسشویی استفاده نمایید.

کلام آخر

در این مطلب درباره برنامه‌های شستشوی ماشین لباسشویی حرف زدیم و سعی کردیم شما را با این برنامه‌ها آشنا کنیم. اکثر لباسشویی‌هایی که جدید تولید و وارد بازار می‌شوند، این برنامه‌ها را دارند. اما لباسشویی‌های گران‌قیمت‌تر بیشتر به این برنامه‌های شستشو دقت می‌کنند. مثلا در محاسبه قیمت لباسشویی دوو خصوصا مدل‌های برترش حتما به برنامه‌های شستشو هم توجه شده است.

اگر نکته دیگری درباره این موضوع وجود دارد که در این نوشته بدان اشاره نشد، حتما آن را با ما و دیگر خوانندگان به اشتراک بگذارید تا دیگران هم بهره ببرند. امید است این مطلب برایتان مفید بوده باشد و بتوانید از آن استفاده کنید.