بهترین سیستم سرمایشی برای تابستان

بهترین سیستم سرمایشی برای تابستان

فصل تابستان در بسیاری از کشورهای جهان با گرمای طاقت‌فرسا همراه است. در ایران هم خصوصا در سال‌های اخیر، تابستان‌های بسیار گرمی را شاهد بوده‌ایم. گرمای هوا نیاز به سیستم‌های سرمایشی برای منزل، محیط کار و... را بیشتر می‌کند. اما بهترین سیستم سرمایشی برای تابستان چیست؟ درحال حاضر با پیشرفت تکنولوژی، سیستم‌های سرمایشی بسیاری تولید و روانه بازار شده است که از میان آنها می‌توان به کولر آبی، کولر گازی، فن کویل، چیلر، چنکه و... اشاره کرد. هر کدام از اینها ویژگی‌های مخصوص به خود را دارند و ممکن است برای یک نوع محیط مناسب باشند. در ادامه این مطلب قصد بررسی همه این موارد را داریم، اگر شما هم علاقمند به کسب اطلاعات بیشتر درباره این موضوع هستید، با ما تا انتها همراه باشید.

کولر آبی؛ بهینه‌ترین انتخاب

کولرهای آبی را باید یکی از محبوب‌ترین وسایل سرمایشی در ایران دانست. البته بهتر است وسیله سرمایشی را براساس جغرافیایی که در آن زندگی می‌کنید، انتخاب نمایید. کولرهای آبی اگرچه بیشتر مناسب آب و هوای گرم و خشک هستند اما استفاده از آنها معمولا در بیشتر شهرهای ایران جواب می‌دهد. ما بیشتر کولر آبی آبسال را در خانه‌ها دیده‌ایم اما باید بدانید برندهای بسیار زیادی دست به تولید این وسیله زده‌اند که آبسال و آزمایش معروف‌ترینشان هستند. استفاده از کولر آبی می‌تواند مزایایی همچون مصرف برق پایین، خنک کردن فضای زیاد، هزینه نصب و راه‌اندازی کم، نصب و راه‌اندازی آسان و... اشاره کرد. اما این وسیله مانند هر کالای دیگری معایبی نیز دارد که از میان این معایب می‌توان به عدم کارآمدی در شهرهای شمالی ایران، قابلیت آسیب دیدن با نور خورشید، بالا بودن استهلاک و پوسیدگی، مصرف زیاد آب و... اشاره کرد.

 

کولر گازی؛ کارآمد اما گران

یکی دیگر از وسایل سرمایشی که برای خنک کردن فضاهای سرپوشیده از آن استفاده می‌شود؛ کولر گازی است. این کولرها درواقع نوعی اسپیلت هستند که می‌توان آنها را به دو دسته قابل حمل و دیواری تقسیم کرد. قابل حمل‌ها را بیشتر در فروشگاه‌ها و فضاهای کاری استفاده می‌کنند و دیواری‌ها هم بیشتر به در فضاهای خانگی می‌خورد. استفاده از کولر گازی مزایایی همچون کارایی در همه وضعیت‌های آب و هوایی، توان سرمایشی بالاتر نسبت به کولرهای آبی، قابلیت تنظیم دمای محیط، قابلیت تصفیه هوا، سرعت بالا در خنک سازی محیط، سرو صدای کم و... اشاره کرد. این وسیله همچنین دارای معایبی همچون استفاده فقط در یک فضا، بالا بودن هزینه نصب و راه‌اندازی، بالا بودن هزینه سرویس و مصرف برق بالا اشاره کرد.

فن کوین؛ بهترین گزینه برای خنک نگه داشتن دمای خانه

فن کویل را باید یکی دیگر وسایل پرکاربرد برای سرمایش دانست که دمای خانه و فضای سر بسته را کاملا خنک نگه می‌دارد. باید بدانید که فن کویل‌ها دارای سیستمی یک پارچه هستند. از میان مزایای استفاده از فن کویل‌ها می‌توان به فضای کم برای نصب و راه‌اندازی، فاقد سیستم مرکزی یا یونیت خارجی، کنترل کامل بر تنظیم فضای داخلی خانه، کاربرد در هر دو حالت سرمایشی و گرمایشی و... اشاره کرد. این وسیله همچنین معایبی همچون نیاز به دانش فنی برای نگهداری و سرویس کردن، عدم استفاده و بهره‌گیری از دمای بیرون برای تهویه مطبوع، هزینه بالا برای نصب، مرطوب‌سازی کمتری نسبت به کولرهای آبی و...دارد.

پنکه، راه حلی ارزان برای سرمایش

یکی دیگر از وسایلی که می‌توانید برای سرمایش، خصوصا خنک کردن فضاهای کوچک از آن استفاده کرد، پنکه است. این وسیله تقریبا در همه خانه‌ها، مغازه‌ها و دفاتر کار وجود دارد. تقریبا همه شرکت‌های تولیدکننده لوازم خانگی، پنکه هم تولید می‌کنند. در ایران بیشتر خرید پنکه پارس خزر رایج است زیرا این شرکت پنکه‌هایی بسیار باکیفیت و مقرون به صرفه را تولید و روانه بازار کرده است که به جدیدترین و پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌های دنیا مجهز هستند. مزیت اصلی استفاده از پنکه به‌عنوان وسیله سرمایشی این است که قیمت کمتری نسبت به دیگر وسایل سرمایشی دارد و عیب آن نیز این است که فقط فضای دور و برش را خنک می‌کند.

چیلر؛ بهترین انتخاب برای ساختمان‌ های بزرگ

اگر به دنبال یک وسیله سرمایشی خوب برای ساختمان‌های بزرگ هستید، چیلر می‌تواند انتخاب مناسبی باشد. جالب است بدانید همه چیلرها شبیه به هم کار نمی‌کنند و می‌توان آنها را به دو نوع تراکمی و جذبی تقسیم کرد. البته باید یک مدل مینی چیلر را هم به این موارد اضافه کرد.  چیلرها معمولا دارای واحد خارجی یا مرکزی و یک واحد داخلی هستند. از مزایای استفاده از این وسیله برای سرمایش می‌توان به توان سرمایشی بسیار بالا، اشغال کردن فضای کم در خانه، مصرف انرژی پایین در مقایسه با انواع اسپلیت‌ها، استفاده از آن‌ها به عنوان سیستم گرمایشی و... اشاره کرد. معایب استفاده از این وسیله هم نیاز به داشتن فنی برای نگهداری و سرویس کردن، سرو صدایی بالا و مصرف انرژی تا حدی زیاد، بازدهی کمتر نسبت به دیگر سیستم‌های سرمایشی، کارایی کمتر در خانه‌های کوچک و... است.

داکت اسپلیت‌؛ پرکاربردترین سیستم سرمایشی برای ساختمان های اداری

در نهایت باید داکت اسپلیت را به‌عنوان یکی از پرکاربردترین وسایل سرمایشی که در ساختمان‌های اداری استفاده می‌شود، معرفی کنیم. از این وسیله برای ساختمان‌های بزرگ هم استفاده می‌کنند اما برای فضای کوچک زیاد کارایی ندارد. داکت اسپلیت‌ها دارای یونیت مرکزی هستند که سرما را از طریق بخش‌های مختلف در ساختمان پخش می‌کنند و پس از خنک کردن آن را به فضای داخلی می‌فرستد. از مزایای استفاده از این وسیله می‌توان به پوشش دهی بالا، سرو صدا کم نسبت به کولرهای گازی و آبی، توانایی بالا در یکسان‌سازی دمای خانه، مصرف برق کمتر نسبت به کولر گازی و… اشاره کرد. این وسیله همچنین معایبی همچون هزینه بالای نصب و اجرا، کاربرد کمتر در ساختمان‌های کوچک و... اشاره کرد.

بهترین وسیله سرمایشی برای تابستان کدام است؟

در این مطلب انواع وسایل سرمایشی که می‌توانید برای فصل تابستان در خانه و محل کار خود از آن استفاده کنید را به شما معرفی کرده و مزایا و معایبشان را هم بررسی نمودیم. اینکه از میان این موارد بهترینشان کدام است، بسته به فضای خانه، بودجه و آب و هوای جایی که در آن زندگی می‌کنید دارد. شما می‌توانید همه این وسایل سرمایشی را از وبسایت مه سنتر خریداری کنید و قبل از خرید هم اطلاعات جامع و کاملی درباره همه آنها به دست آورید. اگر نکته دیگری درباره این موضوع وجود دارد که در این مطلب بدان اشاره نشد، حتما آن را با ما و دیگر خوانندگان به اشتراک بگذارید تا دیگران هم بهره ببرند. امید است این مطلب برایتان مفید بوده باشد و بتوانید از آن استفاده کنید. 

هر چی که مي خواهيد ! درب منزل تحویل بگیرید.