افزایش عمر لوازم خانگی؛ وسایلت رو نو نگه‌دار!

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 6 دقیقه

افزایش عمر لوازم خانگی؛ وسایلت رو نو نگه‌دار!

در 50 سال اخیر میزان استفاده از لوازم خانگی برقی با سرعت زیادی رو به رشد است. هدف اصلی از تولید این وسایل راحت کردن زندگی بشر بوده است. از آنجایی که قیمت لوازم برقی خانه روز به روز گران می‌شود نگهداری مناسب و افزایش عمر این وسایل ضروری به نظر می‌رسد. در این مقاله قصد داریم درباره افزایش عمر لوازم خانگی حرف بزنیم. اگر شما هم علاقمند به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید، با ما تا انتهای این مطلب از وبسایت مه سنتر همراه باشید.

راهنمای افزایش طول عمر ماشین لباسشویی

ماشین لباسشویی یکی از وسایل برقی پرکاربرد در خانه است. برای اینکه عمر این وسیله را افزایش دهید، باید هنگام نصب حداقل 5 سانتیمتر آن را از دیوار فاصله دهید. هنگام شستشوی هر لباس از برنامه شستشوی مخصوص به همان لباس استفاده کنید. از اندازه مناسبی پودر استفاده نمایید. بیش از ظرفیت ماشین لباسشویی خود در آن لباس نریزید. هنگام شستشوی لباس جیب‌های آن را خالی کنید. فیلتر و دهانه پودر را مرتب تمیز کنید. هنگام خرید لباسشویی دوو یا هر برند دیگری سعی کنید از فروشنده درباره نحوه نگهداری از آن اطلاعاتی کسب کنید.

راهنمای افزایش طول عمر ماشین ظرفشویی

طول عمر یک ماشین ظرفشویی حدود 10 سال است. اگر خوب از این وسیله نگهداری کنید شاید بیشتر هم برایتان کار کند. برای نگهداری بهتر از این وسیله باقی مانده غذا را از روی ظروف پاک کنید و بعد در ماشین قرارشان دهید. از شوینده مناسب استفاده کنید. بیش از حد ظرفیت ماشین ظرفشویی داخل آن ظرف قرار ندهید. فیلتر ماشین ظرفشویی را به‌صورت مرتب تمیز کنید. به شلنگ ورودی و خروجی، هیچ شلنگ دیگری اضافه نکنید. از برنامه مناسب شستشو استفاده کنید. ظروف چوبی، استیل، پلاستیکی و تفلون را در ماشین ظرفشویی قرار ندهید. ماشین خود را هر چند وقت یک بار جرم‌گیری کنید.

راهنمای افزایش طول عمر اتو

یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث می‌شود اتو خوب کار نکند، رسوب است. بنابراین شما باید مراقب باشید که در مخزن اتویتان رسوب جمع نشود. برای این کار کافی است از آب جوشیده استفاده کنید. اگر هم که خواستید رسوب داخل اتو را تمیز نمایید می‌توانید از سرکه استفاده کنید. هنگام خرید اتو از فروشنده بپرسید که چگونه می‌توانید از ایجاد رسوب در مخزن آن جلوگیری نمایید.

راهنمای افزایش طول عمر ساید بای ساید و یخچال فریزر

راهنمای افزایش طول عمر ساید بای ساید و یخچال فریزر

 

یخچال فیریزر و سایدبای‌ساید هم یکی از وسایل پرکاربرد در خانه است. از آنجایی که این وسیله مدام در برق است و قیمت بالایی هم دارد، باید روش‌های نگهداری از آن را جدی گرفت. برای بالا بردن طول عمر این وسیله هنگام نصب از تراز بودن آن اطمینان حاصل کنید. آن را نزدیک به مولدهای گرما مانند اجاق گاز و بخاری قرار ندهید. این وسیله را مستقیما به برق نزنید و از محافظ استفاده کنید. سیم یخچال را زیر اجسام سنگین قرار ندهید.

هنگامی که می‌خواهید این وسیله را از برق بکشید، برای از بین بردن برفک از وسایل نوک تیز استفاده نکنید. ساید‌بای‌ساید دوو یا هر برند دیگر را باید به‌صورت منظم سرویس کنید. موادغذایی را داخل ظروف در بسته قرار دهید و غذاهای داغ را در یخچال و فریزر نگذارید. فیلتر آب یخچال را هر 6 ما یک بار عوض کنید.

سینی یخچال و لوله‌های پشتش را در طول سال یک الی دو بار با دستمال مرطوب و بدون پرز تمیز کنید تا مصرف انرژی یخچال کاهش پیدا کند. اجسام سنگین و خطرناک و مواد قابل اشتعال را روی یخچال یا در مجاورت با آن قرار ندهید.

راهنمای افزایش طول عمر جاروبرقی

برای افزایش طول عمر جاروبرقی باید هنگام حمل و کشیدن آن از خرطومی استفاده نکنید. فیلترش را به‌صورت منظم بررسی کنید، کیسه جاروبرقی را به‌صورت منظم تعویض نمایید. اجسام تیز را با آن جارو نکنید. جاروبرقی را برای مدت طولانی روشن نگذارید. این وسیله را به‌صورت منظم سرویس کنید.

راهنمای افزایش طول عمر سرخ‌کن

برای اینکه طول عمر سرخ‌کن را بالا ببرید، نباید مواد یخ‌زده داخل آن بگذارید، باید حتما از روغن سرخ‌کردنی استفاده کنید، همچنین دستگاهی را انتخاب کنید که راحت بتوان قطعات آن را جدا کرد و شست. برخی از سرخ‌کن‌ها هم هستند که اصلا برای انجام کار به روغن سرخ‌کردنی نیاز ندارند. از آنجایی که شستشوی این دستگاه‌ها آسان‌تر است، بیشتر هم عمر می‌کنند. برای مثال سرخ کن بدون روغن تفال یکی از این موارد است.

راهنمای افزایش طول عمر اجاق گاز

راهنمای افزایش طول عمر اجاق گاز

 

عمر مفید یک اجاق گاز 15 سال است. برای اینکه بتوانید بیشترین زمان ممکن را از این وسیله استفاده کنید باید آن را مرتب تمیز نمایید. شعله‌هایش را با محلول‌های شوینده ملایم و آب گرم بشویید. چهارپایه زیر گاز را همیشه تمیز نگهدارید. هنگام تمیز کردن قطعات اجاق گاز از اجسام نوک تیز استفاده نکنید. زمانی که مایعات روی اجاق گازتان می‌ریزد، آن خاموش و سریعا تمیز کنید تا مسیر شعله‌های آن بسته نشود. جرقه اجاق گاز را بیشتر از 10 ثانیه نگه ندارید، این وسیله را سالی یک بار سرویس کنید، هرگز زغال قلیان را به صورت مستقیم روی شعله قرار ندهید.

راهنمای افزایش طول عمر اسپیکر

برای اینکه طول عمر اسپیکر را افزایش دهید فقط کافیست بتوانید باتری آن را برای زمان بیشتری نگه دارید. برای این منظور زمانی که درحال استفاده از اسپیکر هستید، آن را به برق وصل ننمایید. باتری را زود به زود شارژ نکنید. اجازه ندهید که دمای اسپیکر و باتری بیش از حد سرد و گرم شود. اجازه ندهید آب به باتری برسد. باتری را قبل از شارژ صد درصد از شارژ خارج کنید و همچنین قبل از اینکه شارژش به زیر 20درصد برسد آن را به شارژر متصل نمایید. برای اینکه اسپیکرتان عمر بیشتری داشته باشد بهتر است به سراغ مارک‌های معتبر مثلا اسپیکر مکسیدر بروید.

شش نکته کلی برای افزایش طول عمر لوازم خانگی

  • به نظافت و تمیزی لوازم خانگی اهمیت دهید چراکه ممکن است کثیفی باعث ایجاد اختلال در عملکرد این وسایل شود. ممکن است یک زباله در جایی از دستگاه گیر کند و اجازه ندهد این وسیله به درستی کارش را انجام دهد. همچنین زمانی که دستگاه کثیف باشد، فشار بیشتری به خودش وارد می‌کند تا بتواند کارش را انجام دهد و این فشار بیشتر، عمر دستگاه را کاهش خواهد داد.
  • از محافظ برق استفاده کنید تا قطع و وصلی‌ها به وسایلتان آسیب نزند. جریان برق به هر دلیلی ممکن است قطع و وصل شود. زمانی که برق قطع شود، وسیله برقی شما هم خاموش خواهد شد و دوباره زمانی که وصل شود، وسیله شما هم کارش را از سر می‌گیرد و این ممکن است به دستگاه آسیب بزند. اما اگر از محافظ استفاده کنید زیر دیگر به این مشکل دچار نخواهید شد.
  • سعی کنید لوازم با کیفیت و اصل تهیه کنید تا مدت زمان بیشتری برایتان کار کند. استفاده از وسایل غیراصل اگرچه هزینه کمتری دربر دارد اما زودتر هم خراب می‌شود چرا که از قطعات باکیفیتی در آن استفاده نشده است.
  • قطعات خراب را به سرعت تعویض نمایید تا در عملکرد دستگاه اختلال ایجاد نکند. اگر یک قطعه خراب باشد کل عملکرد یک دستگاه را تحت تاثیر قرار می‌‍دهد.
  • لازم است فیلتر هر کدام از لوازم برقی‌تان که فیلتر دارند را مرتبا تمیز کنید زیرا فیلتر کثیف هم عمر دستگاه را پایین می‌آورد و هم باعث بد عمل کردنش می‌شود. فیلتر کثیف هم باعث می‌شود دستگاه برای ارائه عملکرد خوب فشار زیادی به موتور خود وارد کند و بنابراین زود خراب شود.
  • بهتر است در صورت خراب شدن دستگاهتان آن را به تعمیرگاه لوازم برقی بسپارید و خودتان وارد عمل نشوید. هر وسیله ممکن به صورت خاصی تعمیر شود و نیازمند متخصص باشد. شما اگرچه ممکن است دست به آچار باشید اما قطعا از پیچ و خم تعمیر یک وسیله برقی سر در نمی‌آورید و ممکن است آسیب بیشتری به آن وارد کنید.

کلام آخر

در این مطلب درباره این حرف زدیم که چگونه می‌توان عمر یک وسیله برقی را افزایش داد. در شرایطی که برای خرید هر کدام از وسایل برقی خانه باید پول زیادی کنار بگذارید، طبیعتا همه به دنبال راهکارهایی هستند که از وسایلشان بیشتر نگهداری کنند و تا لازم نشود دوباره برای تهیه آنها هزینه نمایند. بنابراین این مقاله می‌تواند به شما در زمینه نگهداری بهتر از این وسایل کمک نماید.

اگر نکته دیگری درباره این موضوع وجود دارد که در این مطلب بدان اشاره نشد و یا اگر راه دیگری برای نگهداری از وسایل برقی می‌شناسید آن را با ما و دیگر خوانندگان به اشتراک بگذارید تا دیگران هم بهره ببرند. امید است این مطلب برایتان مفید بوده باشد و بتوانید از آن استفاده کنید.