10 معیار مهم در خرید لوازم آشپزخانه

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 6 دقیقه

10 معیار مهم در خرید لوازم آشپزخانه

خرید لوازم آشپزخانه خصوصا اگر از نوع برقی باشد، هزینه زیادی به همراه دارد، به‌طوری که شاید نتوانید درصورت خراب شدنشان به راحتی جایگزینی برای آنها تهیه کنید. بنابراین هنگام خرید باید تا حد ممکن تحقیق نمایید و همه تلاشتان را به کار ببرید تا بهترین انتخاب را داشته باشید.

در این مطلب قصد داریم، 10 معیار مهمی که باید هنگام انتخاب لوازم خانگی به آنها توجه کنید را بررسی نماییم. اگر علاقمند به کسب اطلاعاتی درباره این موضوع هستید یا قصد خرید وسایل آشپزخانه و یا تهیه جهیزیه دارید، در جای درستی قرار گرفته‌اید، تا انتهای این مقاله با مه‌سنتر همراه باشید.

 

آپشن‌های گران‌قیمت اما بی استفاده را حذف کنید

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید برای داشتن یک خرید مقرون به صرفه بدان توجه داشته باشید، این است که نباید به خاطر آپشن‌هایی که هرگز برایتان استفاده ندارند، هزینه اضافه پرداخت کنید. برای مثال تصور کنید که یک لباسشویی 20 تا 30 برنامه شستشو دارد اما شما در نهایت از 5 برنامه‌اش استفاده می‌کنید. پس چرا باید برای برنامه‌های بیشتر پول بیشتری بپردازید؟ مثلا ممکن است شما هیچگاه از همه برنامه های ظرفشویی بوش استفاده نکنید و چند برنامه شستشوی یک برند ارزان‌تر برایتان کافی باشد. بنابراین هنگام خرید، قبل از اینکه تجملات و لوکس بودن کالا را در نظر بگیرید، لیستی از نیازهای اساسی خود تهیه نمایید و براساس این نیازها کالای موردنظرتان را انتخاب کنید.

 

وسیله‌ها را براساس ابعاد خانه خود انتخاب کنید

هنگام خرید وسایل بزرگ مانند یخچال، لباسشویی و... باید به اندازه خانه‌ای که در آن زندگی می‌کنید یا قرار است مستقر شوید، دقت نمایید تا وسایلتان با فضای خانه تناسب داشته باشد. مثلا ممکن است آشپزخانه شما کوچک باشد و یک مدل ساید بای ساید از یخچال فریزر دوو در آن جا نشود. این مساله گاهی آنقدر مهم می‌شود که شما را مجبور به تعویض وسایل خریداری شده می‌کند. پس فضاها را دقیق اندازه‌گیری کنید و پس از آن برای خرید اقدام نمایید. 

اگر هم در خانه اجاره‌ای زندگی می‌کنید و هر از چندگاه مجبور به تعویض خانه هستید، باید اندازه خانه‌هایی را که معمولا برای اجاره انتخاب می‌کنید در نظر بگیرید. اگرچه این روش نمی‌تواند مانند مورد قبلی دقیق باشد اما تا حد زیادی به حفظ تناسب میان خانه و وسایل کمک می‌کند.

 

سلیقه و استایل خود را در نظر بگیرید

طبیعتا به هر مغازه‌ای که برای خرید مراجعه می‌کنید، فروشنده از اجناس خود تعریف می‌کند و سعی دارد شما را  قانع کند که درحال خرید بهترین کالا هستید. اما بهتر است قبل از اینکه برای خرید راهی بازار شوید، خوب درباره چیزی که می‌خواهید بخرید تحقیق کنید و به عبارت ساده‌تر بدانید که چه می‌خواهید. کالاهای مختلف را با هم مقایسه نمایید و در نهایت ببینید کدام یک از آنها هم با استایل و سلیقه شما همخوانی دارد و هم از نظر کارایی خرید آن به صرفه‌تر است. در این صورت صحبت‌های فروشنده اثر چندانی روی شما نخواهد داشت زیرا انتخاب خود را کرده‌اید.

 

درباره مارک‌های اصلی و تقلبی تحقیق کنید

درباره مارک‌های اصلی و تقلبی تحقیق کنید

 

برخی از برندها در ایران طرفداران زیادی دارند و به همین دلیل هم نمونه‌های تقلبی آن وارد بازار شده است. خرید یک کالای تقلبی به معنای هدر دادن پول است زیرا این محصول مدت زیادی برایتان کار نخواهد کرد. بنابراین اگر قصد دارید یک کالا از یک برند معروف خریداری کنید، قبل از مراجعه به بازار راه‌های تشخیص مار‌ک‌های اصلی از تقلبی را یاد بگیرید. معمولا مارک‌های اصلی گارانتی معتبر و ضمانت‌نامه دارند. روی برچسبشان اشتباه تایپی وجود ندارد و برخی از آنها دارای بارکدی هستند که می‌توانید در سایت آن برند، اصل بودنشان را چک کنید.

 

کیفیت ساخت و مواد را بررسی کنید

نکته پنجم که هنگام خرید کالا باید بدان توجه کرد، کیفیت ساخت و مواد است. باید مطمئن شوید محصولی که انتخاب کرده‌اید از نظر مواد اولیه‌ای که در ساخت آن استفاده شده، با کیفیت باشد. زیرا همانطورکه در ابتدای این مقاله گفته شد، قیمت بالای لوازم آشپزخانه ما را وادار می‌کند تا برای مدت زیادی از آنها استفاده کنیم. خرید کالاهای بادوام و باکیفیت راه‌گشای این مساله خواهند بود.

 

در فروشگاه لوازم خانگی کالای موردنظر را تست کنید

رایج‌ترین اشتباهی که ممکن است هنگام خرید صورت بگیرید، تست نکردن کالا در فروشگاه لوازم خانگی و اطمینان از سلامت آن است. حتی برای فروشگاه‌هایی که این تضمین را به شما می‌دهند که در صورت خراب بودن کالا می‌توانید آن را تعویض کنید باز هم تست لازم است زیرا باز گرداندن کالا و تعویض آن هم از نظر وقت و هزینه به شما آسیب می‌زند. برای کالای بزرگ‌تر و نصبی مانند یخچال و لباسشویی هم معمولا باید یک نفر از نمایندگی یا خود آن فروشگاه برای نصب و تست اولیه به منزل شما بیاید. پس از جاهایی که چنین مسئولیتی را به عهده نمی‌گیرند، خرید نکنید.

 

توجه به برچسب انرژی را فراموش نکنید

توجه به برچسب انرژی را فراموش نکنید

 

در دنیای امروز مهم‌ترین نکته‌ای که باید هنگام خرید لوازم خانگی بدان توجه کنید این است که وسیله انتخابی، مصرف انرژی کمی داشته باشد تا هم هزینه شما را پایین بیاورد و هم به‌طورکلی در مصرف انرژی صرفه جویی شود. همه لوازم برقی آشپزخانه برچسب انرژی دارند که از حروف A+ تا G نمایش داده می‌شود. بهتر است برچسب انرژی محصولی که انتخاب می‌کنید کمتر از B نباشد. به‌طورکلی حروفی که با سبز مشخص شده مصرف انرژی کمتر و حروفی که با قرمز نشان داده شده مصرف انرژی بیشتری دارند.

 

لوازم خانگی خود را در یک طیف رنگی بخرید

ممکن است شما هر تکه از وسایل آشپزخانه خود را در یک بازه زمانی بخرید اما اگر می‌خواهید هارمونی خانه و آشپزخانه‌تان بهم نخورد سعی کنید همه آنها را یک رنگ بگیرید. بیشتر مردم رنگ‌های سفید یا استیل را انتخاب می‌کنند زیرا رنگ‌های خنثی هستند و با هر دکوراسیونی ترکیب می‌شوند. وسایل آشپزخانه شما چه رنگی است؟

 

مارکی را انتخاب کنید که قطعات یدکی‌اش در ایران موجود باشد

برخی از افراد گمان می‌کنند اگر به سراغ برندهایی بروند که در بازار ایران موجود نیست، انتخاب بهتری کرده‌اند. اما باید توجه داشته باشید که بهترین کالا هم ممکن است در طول استفاده خراب شود و به تعمیر نیاز پیدا کند. اگر محصولی را انتخاب نمایید که نمایندگی یا حداقل قطعات آن در ایران پیدا نشود، در صورت بروز هرگونه ایراد برای تعمیر آن دچار مشکل خواهید شد. پس هنگام خرید این نکته را درنظر بگیرید. در بازار ایران محصولات شرکت بوش برای مثال لباسشویی بوش و یا یا محصولات دوو مثلا تلویزیون دوو و یا حتی تولیدات شرکت تفال مانند اتوی تفال به راحتی پیدا می‌شوند و قطعاتشان نیز قابل دسترس است.

 

به بودجه خود توجه کنید

به بودجه خود توجه کنید

 

نکته آخر توجه به بودجه است. قبل از خرید باید بودجه خود را مشخص کنید و یک لیست هم از انتظاراتتان در بیاورید. این دو مورد را با  هم تطبیق دهید و در نهایت لیستی از کالاهایی که می‌توانید بخرید در بیاورید، آنها را با هم مقایسه کنید و بهترین مورد را انتخاب نمایید. این روش از هدر رفت وقت جلوگیری می‌کند همچنین اگر بخواهید با یک بودجه کم در دریایی از برندهای مختلف دنبال محصول موردنظرتان بگرید، ممکن است ناامید شوید اما اگر فیلترهایی را برای خود در نظر بگیرید، سریع‌تر و بهتر انتخاب خواهید کرد.

 

کلام آخر

در این مطلب درباره 10معیار مهم که باید هنگام خرید لوازم آشپزخانه بدان توجه کنید حرف زدیم. از آنجایی که برای خرید هر یک از لوازم آشپزخانه باید هزینه زیادی بپردازید، توجه به این معیارها برای انتخاب بهتر و به‌صرفه‌تر ضروری به نظر می‌رسد. نظر شما چیست؟ شما هنگام خرید وسایل آشپزخانه به چه نکاتی توجه می‌کنید؟ درباره معیارهایتان با ما و دیگر خوانندگان حرف بزنید تا دیگران هم از تجربیات شما بهره ببرند. امید است این مطلب برایتان مفید بوده باشد و بتوانید از آن استفاده کنید.

 

 

 

 


محصولات مرتبط